In een extra poging om autorijden dwars door de binnenstad van Enschede te ontmoedigen, gaat de Deurningerstraat flink op de schop. Nu oogt het weginrichting tussen de kruispunten met de Molenstraat en de Raiffeisenstraat nog druk, verouderd en ietwat chaotisch, maar dat moet in de loop van 2024 verleden tijd zijn.
In vaktaal transformeert de Deurningerstraat van een verkeersgebied naar een verblijfsgebied. In de praktijk betekent dit dat voetgangers en fietsers er leidend zijn. Autorijden is er niet verboden, maar wordt minder aantrekkelijk gemaakt, zodat automobilisten vooral van de weg gebruik maken als ze er daadwerkelijk moeten zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat de maximumsnelheid wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur.
'De verandering zorgt voor minder auto's in de Deurningerstraat. Dat maakt de straat veiliger', stelt het college in een informatiebrief voor leden van de stadsdeelcommissie Centrum. Volgens de landelijke ongevallenregistratie STAR gebeurden er op het wegvak - inclusief de kruisingen met de Molenstraat en Raiffeisenstraat - vijf ongevallen, waarvan drie met letsel.
De straat wordt smaller, de stoep breder en in de vrijgekomen ruimte worden planten en bomen geplaatst. De fietsstroken gaan weg en het asfalt maakt plaats voor klinkers. De parallelweg wordt vervangen door een groenstrook en parkeerplaatsen. De aansluiting op de Molenstraat wordt verbeterd.
Ondernemers en omwonenden hebben meegedacht met de nieuwe weginrichting. Er kon gekozen worden voor twee scenario's. De keuze is gevallen op de inrichting met 47 parkeerplaatsen. In het andere scenario waren er 31 parkeerplaatsen voorzien, maar meer openbaar groen.
Lees verder onder de afbeelding
De werkzaamheden starten niet voor medio 2024. Naar alle waarschijnlijkheid zal de aanpassing van de kruising Raiffeisenstraat/Deurningerstraat in deze werkzaamheden worden meegenomen. De daar aanwezige ovatonde krijgt een extra afslagstrook op de middenberm, zodat het verkeer vanuit de Deurningerstraat ook legaal linksaf kan richting de Raifeissenstraat.
Uit verkeersonderzoeken blijkt dat er per dag alleen al tijdens de spitsuren zo'n 140 automobilisten de afslag illegaal nemen (tegen het verkeer in of via de verhoogde middenberm), met onveilige situaties tot gevolg.
Vanuit de linkerflank van de gemeenteraad klinkt kritiek op de komst van een legale afslagstrook, omdat dit feitelijk een doorgaande route dwars door het centrum terugbrengt. Sinds de komst van de ovatonde (en de knip in de Hengelosestraat) is de drukte op de Molenstraat, sinds enkele jaren ingericht als een fietsstraat, afgenomen van 12.500 naar 2.500 motorvoertuigen per dag.