Daniel Rowland groeide op in ’t Stift, een viool onder zijn arm en Beethoven in zijn hoofd. Meltem Halaceli groeide op in Hengelo, dochter van een Turkse vader en moeder. Beiden waren - elk op hun eigen manier - buitenbeentjes. Een beetje aliens. 1Twente-journalist Ernst Bergboer ontmoet beiden en praat met hen over ontheemd zijn, thuiskomen, vriendschap en identiteit.
Aanleiding voor dat gesprek is het Stiftfestival dat deze week losbarst. Of, liever gezegd: het thema van dat festival, ‘A Mediterranian Voyage’ (een Middellandse Zeereis). Een gewaagd thema in een tijd waarin wrakke bootjes vol ontheemden die zee proberen over te steken. Met als doel een nieuw begin op een vreemd continent.
Rowland is geestelijk vader en artistiek leider van het meerdaagse festival voor (veel hedendaagse) klassieke muziek. Halaceli is arabist en met collega-schrijver Abdelkader Benali dramaturg voor de editie van dit jaar. Het is geen toeval dat Rowland uitgerekend hen vroeg om een inhoudelijke bijdrage aan het meerdaagse klassieke muziekfeest. Want: hoe groei je op en raak je thuis in een wereld die vreemd is voor je (of die jou vreemd vindt)? Lukt dat, überhaupt?
De persoonlijke reis van zowel Rowland als Halaceli levert anekdotes en verhalen op waaruit blijkt dat het antwoord op die vraag nogal wat nuances kent: jawel, nee, niet helemaal, toch ook weer wel. Maar ook een onontkoombare verbondenheid met Twente, de streek waar beiden opgroeiden en hun zoektocht begonnen.
Halaceli groeide op in Hengelo. Vader was daar als Turkse gastarbeider terechtgekomen, moeder kwam na. In haar ontwikkeling van kind naar volwassene - en van meisje naar vrouw - balanceerde ze tussen wezenlijk verschillende culturen. Zoals zovelen.
Daar kwam bij dat haar Halaceli’s moeder een succesvolle Hengelose ondernemer werd. Het gezin verhuisde van een saai rijtjeshuis naar een sjieke buurt. Moeder kocht een Jaguar. Dan ben je tiener, Turks, meisje en beter af dan je meeste Hollandse medeleerlingen. Het werd een jongleeract van anders zijn en aansluiting willen.
Rowland’s verhaal is - vindt hij zelf - minder interessant, maar ook hij was in veel opzichten een buitenbeen. Zijn vader was Brit, violist, docent aan het Enschedese conservatorium en avant-garde-componist. Moeder telg uit het textiel-geslacht Blijdestein. Het gezin woonde - jawel - op ’t Stift. De kleine Rowland speelde viool, net als zijn vader, en luisterde naar Beethoven en Bruckner.
Over een vreemde eend in de Weerselose bijt gesproken…
A Mediterranian Voyage
19 tot en met 27 augustus
op verschillende locaties in Twente
het complete programma vind je online
De podcast van het gesprek met Rowland en Halaceli bestaat uit drie delen en is te vinden op Spotify.