Als het aan de leden van de Stichting Almelose Platbodems ligt, wordt zo snel mogelijk begonnen met de bouw van een echt boothuis. En wel op de plek in de stad waar de Almelose Praam nu nog onder een soort van tent wordt gestald.
Mocht de omgevingsvergunning zonder obstakels door de gemeente worden verleend, volgt eerst nog een pittige uitdaging: het geld bijeen krijgen voor de nieuwbouw. “Dan praten we volgens onze berekeningen over een totaalbedrag van richting de twee ton”, meldt mede-initiatiefnemer Miel Westenberg van de 'Praam Stad Almelo' desgevraagd. “Nee, we zijn nog niet heel fanatiek in fondsenwerving voor het nieuwe boothuis. Het is beter eerst de vergunningprocedure te doorlopen. Want mocht het onverhoopt niet doorgaan, dan zit je met centen waar je niets mee kunt.”
De 100-jarige, gedetailleerd gerestaureerde turfpraam is de grote trots van de beherende stichting. Tijdens de laatste havendagen dreef de karakteristieke turfschuit weer in volle glorie door de Almelose binnenwateren. De schippers van de praam laten hun passagiers graag het gevoel van het varen over de Almelose watergangen beleven. “En om dat te kunnen blijven doen, is een goed onderkomen voor het behoud van deze historische boot noodzakelijk”, stelt Westenberg.
Een echt boothuis ter bescherming van de praam is volgens de leden van de stichting overigens meer dan zomaar een boothuis. ”Het biedt de mogelijkheid om de cultuurhistorische waarde van het schip en van Almelo breder uit te dragen. Door bijvoorbeeld schooljeugd met de hele klas naar het boothuis uit te nodigen voor een bijzondere geschiedenisles op locatie over de Almelose maritieme tradities.”
Met schuiten als de Almelose Praam werd vooral turf vervoerd vanuit de veengebieden naar de steden en het platteland. De geschiedenis van de praam gaat terug naar de tijd toen deze boten voor de handelsvaart vanuit Rusland werden ingezet. Vriezenveen dreef vanaf de 18de eeuw decennialang een levendige handel met Sint Petersburg. In de loop der tijd werden er door de verschillende Vriezenveense compagnieën zelfs handelshuizen en winkels gesticht aan de Nevski Prospekt en de Gostinny Dwor. “Dat zijn fantastische verhalen om in de setting van een boothuis te vertellen”, schetst Westenberg een beeld dat ze bij de stichting koesteren.
De vrijwilligers weten ook dat het nog lang niet zover is. “Het gaat om een groot bedrag. En het zal heus zo zijn als driekwart daarvan is geworven, dat laatste kwart ook wel zal lukken. Maar we moeten nog bedenken hoe wat hele proces zullen aanvliegen. Als de omgevingsvergunning wordt verleend kunnen we verdere stappen ondernemen. Dat zal een belangrijk moment zijn. We wachten het geduldig af.”