De storing afgelopen woensdag op de spoorwegovergang tussen de Hengelose wijken Groot-Driene en Klein-Driene is veroorzaakt door een defecte kabel. Dat meldt ProRail. Buurtbewoners zeggen dat er regelmatig storingen zijn op de overweg, maar de spoorwegbeheerder ontkent dat. Volgens hen gebeurde het dit jaar maar twee keer.
De storing van afgelopen woensdag zorgde voor heel wat commotie; door het euvel gingen de spoorbomen niet meer omhoog. Fietsers en zelfs automobilisten maneuvreerden zich tussen de spoorbomen door. Volgens een buurtbewoner, die naast de spoorlijn woont, volgden kinderen het voorbeeld van de volwassenen en slalomden ook zij tussen de bomen door. "Levensgevaarlijk", aldus deze man.
Volgens de buurtbewoner is er regelmatig een storing op de overweg. In eerdere berichtgeving zou er zelfs sprake zijn van vijf storingen dit jaar, maar volgens ProRail is daar geen sprake van. Een woordvoerder laat weten dat er dit jaar twee storingen zijn geweest: één op 8 augustus en de storing van afgelopen woensdag. De oorzaak: een defecte kabel.
Het tracé tussen station Hengelo en Oldenzaal is een drukke spoorlijn, die door zowel passagierstreinen als goederentreinen wordt gebruikt. De stoptrein tussen Zutphen en Oldenzaal, de trein naar Bielefeld en de internationale trein naar Berlijn maken gebruik van de route. Daarnaast rijden er op een gemiddelde doordeweekse dag zo'n 20 à 35 goederentreinen over het traject, ook 's avonds en 's nachts.
ProRail zegt dat de spoorbomen er langer dan gemiddeld dicht blijven, omdat de overgang vlakbij station Hengelo-Oost ligt. De overgang ligt tussen beide perrons in en de langzaam rijdende treinen zorgen ervoor dat verkeersdeelnemers langer moeten wachten: “Dat levert irritaties op die kunnen leiden tot gevaarlijk gedrag", aldus de woordvoerder. Wie het rode licht op een spoorwegovergang negeert riskeert een boete van 230 euro en 90 euro voor fietsers.
In de periode van 2000 tot 2010 vielen er jaarlijks gemiddeld vijfentwintig doden door ongevallen op spoorwegovergangen. De laatste jaren daalde het aantal ongevallen gestaag, mede door de sluiting van onbewaakte spoorwegovergangen. Vorig jaar overleden twee mensen door een ongeval op een overweg.
Het handhaven van de veiligheid op overgangen blijft een prioriteit voor de spoorbeheerder. ProRail heeft boa's in dienst die bevoegd zijn om boetes uit te delen en mensen aan te spreken op hun gedrag: “De regels negeren rond overwegen is levensgevaarlijk. Daar blijven wij aandacht voor vragen; goedschiks en kwaadschiks”, aldus ProRail.