Een plek waar je voor een paar euro de hele dag je auto kan parkeren en vervolgens met het ov of het deelvervoer verder kan. Dat heeft het college van Enschede voor ogen met de parkeerplaats aan de Zuiderval. De P+R-plek, vlakbij de op- en afrit naar de A35, is een van de vijf proeftuinen die met hulp van de provincie Overijssel moeten uitgroeien tot een zogeheten 'regiohub'.
Een P+R (Park & Ride) ofwel een transferium is normaal gesproken een parkeerterrein aan de rand van de stad, waar bezoekers hun auto kwijt kunnen. Aan de Zuiderval geldt een tarief van 3 euro voor een dag parkeren, waarbij het parkeerticket meteen een buskaartje is. Dat scheelt parkeerkosten en drukte in de binnenstad, is het idee. De gedachte bij de provincie is om een deel van zulke parkeerplaatsen uit te breiden met andere vervoersmogelijkheden.
De laatste jaren is deelmobiliteit in opkomst. Ook in Enschede kan er gekozen worden tussen honderden elektrische deelscooters en -fietsen. Via een app op de mobiele telefoon kan er worden gereserveerd en betaald. Momenteel is de gemeente druk bezig met het uitrollen van tientallen hubs - stallingen voor deelscooters en -fietsen - verspreid over de wijken
Een aantal centrale deelvervoerhaltes moet plek kunnen bieden aan minstens vijftien deelvoertuigen. Dit worden regiohubs genoemd: de schakels tussen lokaal en regionaal (openbaar) vervoer. Met steun van het provinciebestuur moet er een netwerk van regiohubs in Overijssel ontstaan, zodat er altijd en overal een vorm van vervoer mogelijk is.
Voor de ontwikkeling van de eerste vijf pilotlocaties trekt de provincie 150.000 euro per locatie uit en van de betreffende gemeenten wordt een eigen bijdrage van minimaal 50.000 euro verwacht. De P+R Zuiderval in Enschede is de enige proeftuin in Twente. Andere regiohubs zijn voorzien in Zwolle, Kampen, Dalfsen en Steenwijk.
Lees verder onder de afbeelding
Kort gezegd zijn de gemeenten verantwoordelijk voor een goede ontsluiting van de regiohubs voor automobilist, fietser en voetganger. De provincie Overijssel draagt er vervolgens zorg voor dat de deelvervoerhaltes een snelle en frequente verbinding met het openbaar vervoer hebben.
De gemeente Enschede doet mee aan het project, omdat zij al langer plannen heeft voor het verbeteren en uitbreiden van de P+R-locaties in de stad. Aan de Zuiderval, waar nu 75 parkeerplekken zijn ingericht, bestaan er ideeën om bovenop het bestaande terrein een extra parkeerdek (met daarboven zonnepanelen) te ontwikkelen.
"Door het opwaarderen van de P+R tot regionale mobiliteitshub willen we de P+R aantrekkelijker maken en daardoor meer bezoekers en werknemers van de binnenstad verleiden tot het parkeren aan de rand van de stad.", is de uitleg van het college. Als de gemeenteraad instemt met dat idee, kan de gemeente in het najaar de subsidie aanvragen.