Camera's gaan kentekens van verkeer dat de binnenstad inrijdt registreren en controleren. In het najaar plaatst de gemeente er elf in het centrum en één aan de Nijreessingel. Onder andere overlast van scooters die over het Amaliaplein heen sjezen wordt hiermee tegengegaan. Daarnaast gaat Almelo gemotoriseerd verkeer in een aantal straten tijdens uitgaansuurtjes verbieden.
Een groot deel van het centrum in Almelo is voetgangersgebied. De gemeente wil een 'autoluwe' binnenstad en een prettige omgeving voor inwoners en bezoekers. Niet alleen worden er camera’s opgehangen om dat te waarborgen, er gaat nog meer veranderen wat betreft verkeersregels in de binnenstad.
Momenteel mogen er geen scooters- en snorfietsen over het Amaliaplein rijden. Volgens Willem van Dijk die bij café de Stam werkt, wordt daar totaal niks van aan getrokken: “Het lijkt net een racebaan voor scooterrijders.” Het gehele Amaliaplein wordt een voetgangersgebied. Fietsers zijn wel toegestaan. Een voorstel dat breed wordt gedragen door de horecazaken aan het plein. De gemeente hoopt zo dat het vertoeven op het plein verbetert. Komend najaar is het voor brom- en snorfietsen een stuk duurder om over het Amaliaplein te jakkeren: rondom het plein komen drie camera’s te hangen die kentekens registreren en controleren.
Horecaleveranciers kunnen eigenlijk alleen maar laden en lossen op het plein zelf. Vrachtwagens en auto’s kunnen niet om de hoek in de Schuttenstraat staan, want daar is het voor een deel verboden in te rijden of stil te staan. Onlangs is een biertankwagen beboet die om de hoek in de Schuttenstraat stond om café de Stam van het gouden goed te voorzien, laat Van Dijk weten. Zo’n biertankwagen moet op het Amaliaplein het bier overtappen naar het café. “Dan kan er niks meer langs.” Laden en lossen mag overigens alleen maar tussen 07.00 uur en 11.00 uur ‘s ochtends en de leveranciers moeten dan via de Hofkampstraat het plein op rijden.
Rondom het Amalialpein ervaren bewoners van de Grotestraat, de Hofkampstraat en de Vechtstraat overlast van vooral scooters die in het weekend naar de kroeg gaan en na het uitgaan weer wegsjezen. Binnenkort mag in een deel van die straten tijdens het uitgaan geen gemotoriseerd verkeer meer komen. Dat gaat om donderdag, vrijdag en zaterdag tussen 22.00 uur en 07.00 uur. Om dit makkelijker te handhaven, worden aan het begin van deze gebieden camera’s opgehangen.
De gemeente hoopt met het gebod tijdens nachtelijke uurtjes een ander probleem ook op te lossen: de fietsen en scooters die klakkeloos op het Amaliaplein worden gestald. Dat maakt het plein voor hulpdiensten moeilijk bereikbaar. “Er kan dan helemaal geen brandweerauto langs”, zegt Van Dijk. Fietsen moeten in de daarvoor bedoelde stallingen geplaatst worden aan de Schuttenstraat, stelt de gemeente. Daarnaast wordt aan de Schuttenstraat een camera opgehangen om sluipverkeer tegen te gaan. Hier mag op geen één tijdstip gemotoriseerd verkeer langs.
Het laden en lossen in het kernwinkelgebied krijgt andere tijden. Op dit moment kunnen leveranciers tussen 06.00 uur en 11.00 uur het stadserf oprijden om de winkels te bevoorraden, behalve op zondag. De zogeheten venstertijden worden een uurtje verkort: van 07.00 uur tot 11.00 uur. Omdat de meeste drukte van winkelend publiek zich naar de middag en avond heeft verplaatst, krijgen winkeliers genoeg ruimte om te bevoorraden zegt de gemeente. Camera’s rondom het winkelgebied zullen controleren of leveranciers zich hieraan houden. Bij uitzondering kan de gemeente toestemming verlenen om buiten de venstertijden het gebied in te rijden.
De kosten per camera zijn 12.000 euro. Een woordvoerder van de gemeente geeft aan dat er nog kosten voor software en installatie bij komen. "Ook de inrichting van de straat. Soms is een bord niet voldoende en moet de bestrating worden aangepast.” De gemeente heeft subsidie ontvangen om de toezichtcamera’s te plaatsen.
Om het voetgangersgebied volledig af te sluiten voor ongewenst verkeer, worden er op twee plekken uitneembare palen in de Hagenstraat geplaatst. Het aantal auto’s dat hierlangs rijdt is laag, maar zorgt wel voor overlast bij het terras van Nielz. Camera’s plaatsen is een te dure oplossing. Paaltjes plaatsen is een goedkoper alternatief.
De laatste camera wordt geïnstalleerd bij de doorsteek van de Verlengde Deldensestraat naar de Nijreessingel. “Deze doorsteek is echt bedoeld voor hulpdiensten en geen officiële in- of uitrit van een weg. Wel heeft de politie ons nadrukkelijk verzocht deze situatie aan te passen, omdat het voor onveilige situaties zorgt. De camera moet dit ontmoedigen”, aldus woordvoerder van de gemeente.
Almelo zegt zich te houden aan de regels rondom de privacywetgeving. Privacy-activisten vragen zich hierbij af hoeveel privacy er niet alsnog wordt opgegeven. Heeft de gemeente genoeg juridische basis? Het Openbaar Ministerie heeft het plan in elk geval goedgekeurd. De gemeente registreert ‘NAW-gegevens van de kentekenhouder van het voertuig’ en houdt de gegevens ‘niet langer vast dan strikt noodzakelijk’.
Het was gepland om de camera’s in het eerste halfjaar van 2023 op te hangen. Het plaatsen ervan gaat nu gefaseerd in het najaar gebeuren. Wanneer precies is niet bekend. Wel worden de inwoners van tevoren gewaarschuwd wanneer de camera’s er komen te hangen. De eerste maand is een gewenningsperiode. “Er geldt straks een proefperiode van één maand. In die maand ontvangen overtreders een waarschuwing per brief. Na de proefperiode worden mensen rechtstreeks aangeschreven door het CJIB”, aldus woordvoerder van de gemeente.