Je auto parkeren in het centrum van Enschede zal vanaf 1 januari nooit meer hetzelfde zijn. Althans, als het aan het college van B&W ligt. In de nieuwe Parkeervisie stelt zij enkele ingrijpende veranderingen voor. Een kleine greep: de parkeerzone in het binnensingelgebied wordt uitgebreid en in de binnenstad worden de tijdvakken waarbinnen betaald moet worden verlengd. En omdat de handhavingsambtenaren het nu al druk genoeg hebben, worden parkeercontroles straks in een speciaal daarvoor uitgeruste scanauto uitgevoerd.
Dat de gemeente fors gaat ingrijpen in het parkeerbeleid mag eigenlijk geen verrassing meer genoemd worden. In eerdere mobiliteitsplannen is daar al op gehint. Er moet minder ‘blik’ aan straat; minder geparkeerde auto’s dus. En om dat te bewerkstelligen wordt het aantal parkeerplekken in de openbare ruimte verminderd. Vorbeelden daarvan zijn de parkeerplaatsen aan de Molenstraat en Hoge Bothofstraat, die plaatsmaken voor woningbouw.
Aan de randen van de stad moeten er P+R-parkeerplaatsen ontstaan van waaruit bezoekers goedkoop met het openbaar vervoer verder kunnen reizen. Een voorbeeld is de bestaande P+R-locatie aan de Zuiderval. Langs de Oldenzaalsestraat en de Westerval wil de gemeente soortgelijke transferiums realiseren. Bezoekers die tóch met de auto naar de binnenstad komen wil het college zo snel mogelijk richting de parkeergarages begeleiden.
In de garages worden straks totaal andere tarieven gehanteerd dan in de parkeerzones op straat. Het uurtarief in garages zal straks 50 cent per uur lager zijn dan aan straat. In de daluren, tussen 19.00 en 07.00 uur, geldt in de gemeentelijke parkeergarages een tarief van 1 euro per uur met een maximum van 5 euro. Zo wil de stad uitgaansbezoekers verleiden om in de garage te parkeren.
Zoals hierboven beschreven is straatparkeren straks dus 50 cent per uur duurder dan in de parkeergarages. Dit moet uiteindelijk zelfs oplopen tot een verschil van 1 euro. Om welke tarieven het gaat is nog niet bekend. Die worden pas aan het einde van het kalenderjaar door de gemeenteraad vastgesteld. Op dit moment geldt een uurtarief van 3,30 euro aan straat, tegen 3,20 euro in de garages.
Wie in het centrumgebied aan straat wil parkeren ontkomt straks moeilijker aan betalen. De parkeerzone wordt namelijk uitgebreid. De gemeente heeft gekozen voor logische uitbreidingen. Zo geldt straks in vrijwel het hele gebied De Bothoven betaald parkeren. Ook ontbrekende stukjes in Lasonder-Zeggelt, Boddenkamp en Horstlanden worden aan de parkeerzone toegevoegd.
Update: In een eerdere versie van dit artikel werd het hele binnensingelgebied als parkerzone genoemd. In de gemeentelijke stukken bleek een verkeerde kaart te zijn gepubliceerd.
Lees verder onder de afbeelding
In de directe omgeving van de binnenstad (parkeerzone 1) worden de regels verder aangescherpt. Nu hoeft er – koopavonden uitgezonderd – na 19.00 uur niet meer betaald te worden voor straatparkeren. Dat gaat veranderen. Het college wil de tijdvakken vanaf het nieuwe jaar verlengen tot 23.00 uur, zeven dagen per week. Parkeerzone 1 wordt overigens uitgebreid met twee nieuwe gebieden: nieuwbouwwijk Centrumkwadraat (Stationsgebied) en centrumbuurt Tattersall.
Een belangrijke rol bij het invoeren van de nieuwe regels speelt het feit dat de gemeente Enschede het autoverkeer in de binnenstad wil terugdringen, maar ook autobezit wil ontmoedigen. Dat laatste blijkt bijvoorbeeld uit de aangekondigde regels voor parkeervergunningen voor Enschedeërs die in de parkeerzones buiten de binnenstad wonen.
‘Het tarief voor de tweede parkeervergunning verhogen we in vijf jaar naar het dubbele tarief van de eerste vergunning’, stelt het college in de Parkeervisie. Volgens de huidige tarieven (2023) zou zo’n tweede vergunning 156 euro per jaar kosten. ‘Daarmee is er een extra stimulans om een tweede auto te heroverwegen.’ Opvallend, omdat juist in Enschede het autobezit met 0,86 per huishouden lager ligt dan het landelijke en provinciale gemiddelde.
Bewoners in de binnenstad (parkeerzone 1) kunnen straks geen parkeervergunning meer krijgen. De bestaande vergunningen blijven gehandhaafd, maar de tarieven worden steeds verder verhoogd. Nieuwe bewoners van de binnenstad wordt verwezen naar een parkeerabonnement in een van de parkeergarages.
Ook andere ontheffingen voor de parkeerzones worden gewijzigd. De werknemersvergunning gaat bijvoorbeeld van tafel. De bezoekersvergunning wordt een digitale vergunning voor 250 parkeeruren per jaar. Daarmee kunnen meerdere mensen tegelijk (bijvoorbeeld bij een verjaardag) in de parkeerzones parkeren. De vergunning is digitaal, dus moet via de website of een app geactiveerd worden. Parkeerbonnen zijn er straks ook niet meer. Bij nieuwe digitale parkeerautomaten hoeft straks alleen het kenteken te worden ingevoerd.
Hoe dit alles gecontroleerd gaat worden? Dat is een flinke uitdaging voor een afdeling Handhaving waar de werkdruk hoog ligt en openstaande vacatures maar niet ingevuld kunnen worden. Het uitschrijven van parkeerboetes in een steeds grotere parkeerzone legt veel beslag op de organisatie. De gemeente heeft daarom de ogen gericht op zogeheten scanauto’s.
Sinds het begin van dit jaar kent Enschede het gratis parkeeruurtje. Om lokaal inkopen te stimuleren hoeven bezoekers van de binnenstad op doordeweekse dagen het eerste uur niet te betalen in de gemeentelijke parkeergarages. Op dit moment wordt de pilot geëvalueerd. Als de uitkomst is dat de proef verlengd moet worden, zit de gemeente met een uitdaging. Volgens de Wet markt en overheid moeten de parkeertarieven minimaal de kosten van het garageparkeren dekken. Een reden voor het invoeren van avondparkeren. Met een gratis parkeeruurtje is het de vraag of er nog kostprijsdekkend tarief is.
Handhaving verloopt straks via kentekenregistratie. Een boa rijdt in een scanauto door de straat. De camera’s op het dak maken per auto een scan van het kenteken en foto’s van de situatie. Een controle in het parkeerregister wijst uit of er is betaald.
In grote gemeenten als Amsterdam, Rotterdam en Tilburg wordt al gebruik gemaakt van scanauto’s. En dat is niet zonder kritiek. In Tilburg verdrievoudigde het aantal parkeerboetes naar zesduizend per maand. En in Amsterdam ontstond discussie met Parkeerwekker. Die organisatie vindt dat het gebruik van de scanauto in strijd is met de privacywet en ontwikkelde een app die waarschuwt als de scanauto in de buurt is.