Automobilisten reden er vaak veel te hard, er waren onoverzichtelijke situaties en de verkeerde verkeersdeelnemers kregen voorrang. Het is een kleine greep uit de gevaarlijke elementen van de Deurningerstraat in Enschede, met veel ongelukken als gevolg. Vorig jaar zelfs een triest dieptepunt met een dodelijk ongeval. Aan al die levensbedreigende en hachelijke situaties moet nu door de nieuwe inrichting van de straat, een einde zijn gekomen.
Verkeersdrempels, een wegversmalling, een fietspad dat gescheiden van de weg is en grote witte letters op het wegdek met 'schoolzone'. Zomaar wat maatregelen die zijn toegepast op de drukke doorgaande weg. Buurtbewoners klaagden lange tijd steen aan been en hadden de vurige wens dat de straat eindelijk aangepakt zou worden.
Door deze verhoogde scheiding tussen weg en fietspad creëer je meer rust", legt Rens Haverslag uit, hij is verkeerskundige bij de gemeente Enschede. "Ook de snelheidsbeperkende maatregelen helpen daarbij. In de oude situatie was de gemiddelde snelheid zo'n 60 kilometer per uur. Die is nu al gezakt naar een gemiddelde van 45 kilometer", legt Haverslag uit. Hij erkent dat het nog steeds veel te hard is, aangezien de maximumsnelheid nu 30 kilometer per uur is.
De Deurningerstraat stond al een tijd op het lijstje van de gemeente om aangepakt te worden. Het tragische ongeval vorig jaar, heeft ertoe geleid dat alles met voorrang in een stroomversnelling is geraakt. "Dit hebben we in samenwerking met de school en omwonenden kunnen doen", zegt wethouder Marc Teutelink. "Het is mooi dat de werkzaamheden nét voor de start van het nieuwe schooljaar klaar zijn. Ik denk echt dat de aanpassingen helpen."
Ook de school heeft meegewerkt aan het verbeteren van de situatie. Zo is de ingang van het schoolterrein naar de andere kant verhuisd. Om zo te voorkomen dat de duizend leerlingen dagelijks door de smalle en volgeparkeerde Lyceumlaan moeten fietsen. "Die ingreep stond voor ons niet ter discussie", verzekert Emmily de Vries, directeur van middelbare school Het Stedelijk Kottenpark. "Er is hier nu ruimte en rust gecreëerd." Ze doelt daarmee op het fietspad waar de leerlingen bij het verlaten van het schoolplein op terechtkomen.
Voor het oversteken van de Deurningerstraat is een oversteekplaats gemaakt en leerlingen die door de straat willen fietsen is dus het afgescheiden fietspad voor gemaakt.
In de lunchpauze is de drukte bij de school zichtbaar. Grote groepen met leerlingen verlaten te voet of op de fiets de school, om een lunch te scoren bij de supermarkt in de buurt. Ook is direct te zien dat niet iedereen zich aan de regels houdt. "Je moet het wel zo veilig mogelijk inrichten", benadrukt verkeerskundige Haverslag. "Maar gedrag is ook erg belangrijk. Ongelukken helemaal voorkomen, kan niet. De kans verkleinen wel."