Tot het moment dat er een nieuwe spoorbrug komt aan de Noord Esmarkerrondweg, probeert de gemeente Enschede op andere manieren het aantal ongevallen te beperken. In antwoord op schriftelijke vragen de lokale PVV laat het college weten dat er wordt gedacht aan het plaatsen van drempels en het beperken van het aantal voertuigen op een van de kruispunten bij de brug.
Aanleiding voor de PVV om schriftelijke vragen te stellen is een ongeval in augustus waarbij drie auto's betrokken waren. Het was het derde ongeval bij de spoorbrug in korte tijd. Begin juni waren er ook al twee ongelukken, waarbij een motorrijder en een fietser gewond raakten. Alle ongevallen lijken één ding met elkaar gemeen te hebben: er is door een van de betrokkenen geen voorrang verleend. Dat wordt gelinkt aan de onoverzichtelijke situatie bij de brug.
In juni is de situatie aan de Noord Esmarkerrondweg al aan de kaak gesteld in het wekelijkse vragenuurtje van de gemeenteraad. Wethouder Marc Teutelink gaf toen te kennen dat hij de spoorbrug, die er pas sinds 2014 ligt, het liefst zo snel mogelijk wil vervangen. Mede door de constructie lijken automobilisten overstekende weggebruikers over het hoofd te zien.
Tijdens het vragenuurtje voor het zomerreces dacht Teutelink nog aan het voorkomen dat verkeer vanuit de zijstraten de weg op kan draaien. In de schriftelijke antwoorden op PVV-fractieleider Hidde Heutink zegt de wethouder nu dat er wordt gekeken of drempels aan beide kanten van de brug voor het gewenste effect kan zorgen.
Drempels zouden in ieder geval de snelheid waarmee voertuigen de spoorbrug benaderen omlaag kunnen schroeven. Een andere op korte termijn uit te voeren maatregelen is volgens Teutelink het fysiek afsluiten van de Telgendijk voor doorgaand verkeer. 'Daardoor rijdt er minder verkeer en wordt het kruispunt rustiger', aldus het college. Veel automobilisten steken de Noord Esmarkerrondweg bij de Oosterstraat over om via de Telgendijk richting de Euregioweg (of vice versa) te rijden.
De wens om de spoorbrug te vervangen blijft staan, maar hangt samen met de elektrificatie van de spoorlijn Enschede-Gronau. In het kader van dat project, dat pas in 2032 is afgerond, moet een deel van de (fiets)bruggen over het spoor worden vervangen. Het vervangen van de bruggen is overigens wel een van de eerste werkzaamheden binnen het gehele project.