Verkeer
Stuur appje
Zoek

Waar de trein door Almelo rijdt zal straks niets meer bij het oude zijn: ‘Historische stadsgroei herstructureren’

Almelo Centraal 20230915
Beeld: Bjorn van den Elst

Almelo maakt zich op voor een grootse gedaantewisseling van dat deel van de stad waar het trein doorheen rijdt. Deze zogeheten spoorzone geldt als kapstok van de ontwikkelvisie Almelo Centraal. Als het aan de gemeente ligt, gaan het Westerdok aan de ene kant en Achter de Molen en Kerkenlanden aan de andere kant van het spoor volledig op de schop. Wethouder Arjen Maathuis spreekt van ambitieus en tegelijkertijd realistisch plan. ”In centraal Almelo is ruimte ontstaan. Bedrijven zijn door de jaren heen naar de rand van de stad verhuisd en oude bedrijfspanden zijn leeg komen te staan. Daar is plek voor nieuwbouw ontstaan met aandacht voor de sociale huursector.”

Compact bouwen

Bovendien, zo stelt Maathuis, dat bouwen zoals in het ontwikkelvisie wordt aangegeven, de sociale balans in bepaalde delen van de stad herstelt. ”Van de ruim 4400 woningen die de komende jaren in Almelo worden gebouwd, staan er 1000 in de spoorzone gepland. Daarmee ontstaan gemengde wijken in een duurzaam woningbestand.” Het zal een verrijking voor de stad zijn, stellen de bedenkers. Maathuis: ”Compact bouwen is overigens de norm in de plannen, op voorwaarde van een natuurlijke ecologie met groen en water in de leefomgeving.”

Megaklus

Er staat meer op stapel dan alleen woningbouw in de spoorzone van Almelo, die als een van de grootste spoorzones van Nederland geldt. De hele spoorzone gaat op z’n kop, een megaklus zogezegd van ongekende omvang voor Almelose begrippen. Met de werkgelegenheid zit het volgens officiële cijfers wel snor. En de gunstige infrastructurele ligging van Almelo is aantrekkelijk voor het bedrijfsleven. ”Naast distributiecentra blijven zich ook maakbedrijven vestigen”, geeft Maathuis aan. ”En nieuwe mensen die hier komen werken, wil je als stad een goede woonplek bieden. Ook dat is onderdeel van deze ontwikkelvisie.”

duurzame vervoersmethoden

Oude wijkdelen als Kerkenlanden hebben hun langste tijd gehad in de plannen. Aan de zuidzijde van het spoor staan woontorens gepland. Het NS station wordt tot het kloppend hart van de lokale mobiliteit verheven en duurzaam verplaatsen wordt de norm met daaraan aangepaste parkeervoorzieningen in de ontwikkelgebieden. ”Toekomstige, duurzame vervoersmethoden kunnen in deze opzet makkelijk aanhaken”, verzekert Maathuis, die aangeeft dat de stad in de spoorzone er totaal anders uit komt te zien. “Ooit is het begonnen met bouwen en uitbreiden rond het spoor en het station. De rand van de stad verschoof met daarbinnen nieuwe woningen en bedrijven. Inmiddels zijn wijken verouderd, bedrijven sloten de deuren of zijn vertrokken naar buiten de stad en dan komt er een moment dat je moet herstructureren.”

“Almelo is gunstig gelegen als het om stikstofdepositie gaat. Dat maakt het voor ontwikkelaars interessant”

Het ontwikkelconcept Almelo Centraal is een combinatie van wonen, werken, groen, toerisme, recreëren en verplaatsen. Het gaat om bouwen en sinds het stikstofvraagstuk Nederland boven de pet gaat, is bouwen lang niet overal meer een vanzelfsprekendheid. Volgens Maathuis staat die problematiek de Almelose plannen niet in de weg. ”Almelo is gunstig gelegen als het om de stikstofdepositie gaat. Dat maakt het voor ontwikkelaars en aannemers interessant om aan de slag te gaan.”

Sloop GGD pand

Met de aanstaande sloop van het oude GGD-pand worden de de plannen meteen tastbaar voor de Almeloër. Maathuis: "Zodra de belangrijkste procedures zijn afgerond, kan er echt worden begonnen met het nieuw invullen van de Spoorzone. Dat zal naar verwachting in 2026 het geval zijn.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.