Deelscooterbedrijf Check heeft afgelopen weekeinde haar vloot in Enschede en Hengelo van straat gehaald. Het gaat om 200 elektrische scooters in Enschede en 50 in Hengelo. Een uitgebreide reden voor het vertrek uit de steden is niet gegeven. Gebruikers die de app opstarten moeten het doen met een korte mededeling.
Check verkoopt geen prepaid-pakketten voor ritten, dus is er volgens het bedrijf geen sprake van situaties waarbij gebruikers geen geld terugkrijgen. Wel zijn er rittegoeden te verdienen met kortingsacties. Deze tegoeden kunnen - zolang als de actie loopt - worden ingezet in steden waar Check wel actief is, zoals Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Düsseldorf en sinds vorige week Eindhoven.
Na het vertrek van Check is er in Enschede en Hengelo slechts nog één bedrijf met deelscooters actief: Felyx. Als is het aanbod in Hengelo beperkt. Vorig jaar trok Go Sharing zich al terug uit Enschede, maar een terugkeer is niet uitgesloten. Met aanbieder Bolt is er in de steden ook nog maar één bedrijf actief met elektrische deelfietsen.
Saillant is dat Enschede en Hengelo vanaf 1 maart 2024 gezamenlijk een vergunning instellen voor het verhuren van elektrische deelscooters en -fietsen. Van deze vergunningen worden er maximaal vier verstrekt: twee voor deelscooterbedrijven en twee voor deelfietsbedrijven. De inschrijving voor de vergunning gaat begin oktober van start.
Mogelijk houdt het vertrek verband met de start in Eindhoven, waar Check net een inschrijving voor een vergunning heeft gewonnen en dus per direct scooters nodig heeft. Maar naar de precieze reden blijft het gissen. Navraag bij de gemeente Enschede leert dat het vertrek in onderlinge contacten was aangekondigd. De gemeente zegt de overwegingen te begrijpen. Maar wat die overwegingen zijn? Daarvoor wordt weer doorverwezen naar Check.
Het deelscooterbedrijf houdt het bij een summiere verklaring. "Diverse zaken hebben geleid tot de beslissing om, in goed overleg met beide gemeenten, ons terug te trekken uit Enschede en Hengelo. Als de omstandigheden veranderen die aanleiding hebben gegeven tot die beslissing, sluiten we een terugkomst niet uit."
Of Check überhaupt nog een toekomst ziet in Enschede en Hengelo is dus sterk de vraag. Wat de 'omstandigheden' zijn waar het bedrijf in de verklaring op doelt is niet duidelijk, maar het zou met de gezamenlijke vergunning voor deelscooters en -fietsen te maken kunnen hebben. De spelregels voor hebben afgelopen weken ter inzage gelegen.
Uit de zienswijzen valt af te lezen dat in ieder geval één deelscooterbedrijf dat op dat moment actief was (dus Check óf Felyx) zich bij de gemeente Enschede heeft gemeld met bezwaren. Het bedrijf zegt niet alle foutgeparkeerde scooters binnen 24 uur te kunnen verplaatsen, maar de gemeente houdt wel aan die eis vast.
Ook vraagt de zienswijze om meer vrijheid bij het aanwijzen van zogeheten hubs. Dit aangewezen plekken in de hele stad waar deelscooters en deelfietsen gestald kunnen worden. De uitrol van hubs is in volle gang.
Volgens het bedrijf dat de zienswijze indient, zijn niet alle gebieden in de stad 'commercieel interessant genoeg'. De gemeente Enschede zegt dat deelvervoerbedrijven betrokken worden bij de keuze voor hublocaties, maar dat het een harde eis is dat gebruikers hun rit bij alle hubs kunnen beëindigen.