Verkeer
Stuur appje
Zoek

Stadspromotor Marieke ten Brugge zette Enschede op de kaart; opvolger Jeff van den Biggelaar kleurt 'm verder in

Onder haar leiding kreeg Enschede een nieuw logo en huisstijl, stegen de bezoekersaantallen flink en werd een krappe maand geleden zelfs nog een nieuwe stadsvlag geboren. Nu telt Marieke ter Brugge – na acht jaar - haar laatste dagen als directeur-bestuurder van Enschede Promotie, de organisatie die de stad op de kaart moet zetten. Eind deze maand geeft ze het stokje definitief over aan Jeff van den Biggelaar.

Meer bezoekers naar Enschede

Citymarketing, toerisme en evenementen zijn de speerpunten voor de Stichting Enschede Promotie. Of in de woorden van de afscheidnemende Marieke ter Brugge: “Meer bezoekers naar de binnenstad die langdurig in de stad verblijven en veel willen besteden.”
Uiteraard gaat stadspromotie niet allleen over de bezoekers van Enschede. “Onze stad moet ook impact hebben op de eigen bewoners en onze bollebozen.” Het gaat er uiteindelijk om dat de talenten in Enschede blijven, omdat er mooie banen te vergeven zijn.

Winkelstad van het Oosten

Het gaat bepaald niet slecht met het imago van de stad. Dat was in 2015 wel anders zegt Ter Brugge die dat jaar als directeur-bestuurder werd aangesteld. “Er hing een andere dynamiek, er was veel leegstand en online was in opkomst.” Samen met de gemeente en andere partijen werd besloten om alle ballen op de binnenstad te spelen.

En kijk eens: “We zijn nu de winkelstad van het Oosten. Er komen elke zaterdag gemiddeld 45.000 mensen in het stadscentrum. De helft daarvan komt uit Duitsland.”

Sterkste citymarketing

“Enschede heeft zo’n beetje de sterkste citymarketing van Nederland”, reageert de nieuwbakken directeur Jeff van den Biggelaar die nu nog aan de zijlijn mee- en warmloopt, maar zometeen het schip op koers moet houden. De nieuwe aanvoerder van de Enschedese stadsmarketeers wijst naar het bereik van de boodschappen uit Enschede. “We zijn de vierde van Nederland qua bereik.”

“Onze stad moet ook impact hebben op de eigen bewoners en onze bollebozen”

Onmisbaar

En Ter Brugge: “Als je dat vergelijkt met Amsterdam, Rotterdam en Utrecht is dat een heel mooie positie.” Ze wijst op het belang van de stadsmarketing: “Onmisbaar. Wat wil je bereiken? Je wilt aantrekkelijk zijn voor de regio en de omgeving daaromheen. Je kunt prachtig wonen in Enschede, maar je moet hier wel de kost kunnen verdienen. Onze uitdaging is dat de mooie banen in de stad blijven.”

Imago van de stad

Elke keer weer moet het voor iedereen duidelijk worden wat Enschede heeft te bieden. Dat doe je met een nieuwe vlag, een fysieke winkel met Enschede-attributen en het neerzetten van een merk door middel van een logo dat zelfs een geluid meekreeg. “Je moet een duidelijk imago hebben en daar hoort een beeldmerk bij”, aldus Ter Brugge. Dat imago is gericht op technologie, innovatie en creativiteit.

Meer bekendheid

Van den Biggelaar die hetzelfde werk in Oldenzaal deed, ziet zichzelf als verbinder en hamert op samenwerking met onder andere ondernemers en gemeente om Enschede nog meer op de kaart te zetten. “Mijn grootste uitdaging? Behouden wat we nu hebben en nog meer bekendheid geven aan Enschede. Werken in Enschede, daar naar kijk ik naar uit.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.