Het is nog maar de vraag of de zonneauto van Solar Team Twente optimaal kan presteren bij de Bridgestone World Solar Challenge, die op 22 oktober van start gaat in Darwin in Australië. Bij een testrit is de auto beschadigd. En wel zo ernstig dat niet vaststaat of de wagen na reparatie nog net zo aerodynamisch is als voordat er schade is gereden.
Over wat er is gebeurd, wil het team van studenten van Saxion en de Universiteit Twente niks zeggen. "Vanwege de reglementen van de race kunnen we die informatie helaas niet delen omdat dit invloed kan hebben op onze race."
Dat er schade is gereden, heeft flinke impact gehad op het team. “Tot dat moment verliepen onze tests eigenlijk heel voorspoedig. Als dan zoiets gebeurt, gaat er natuurlijk van alles door je heen”, aldus teammanager Tim Woertman, die vertelt dat het hele team een jaar naar de race heeft uitgekeken. "Dan zijn dit heel emotionele gebeurtenissen.”
De testritten worden verreden op het circuit Hidden Valley in de stad Darwin, in het uiterste noorden van Australië. Daar worden op 21 oktober alle deelnemende auto's gekeurd op snelheid, stabiliteit en remkracht. Alleen goedgekeurde auto's mogen meedoen aan de race zelf, de snelste auto mag een dag later als eerste wegrijden uit de stad. De auto's rijden vervolgens ruim drieduizend kilometer naar de finish in de zuidelijke stad Adelaide.
Na een uitgebreide inspectie van de Red X, de solarauto van Team Twente, blijkt dat er geen schade aan de constructie of de componenten is ontstaan. Wel is de zogenoemde aeroshell beschadigd. “Vergelijk het met de huid van een menselijk lichaam, het is min of meer een open huidwond", legt Woertman uit. "We moeten er in de komende dagen keihard aan werken om deze weer te herstellen. Het is nog wel even afwachten of het ons lukt om dezelfde aerodynamische eigenschappen terug te krijgen. Om hier te kunnen winnen moet alles honderd procent zijn, dus ook de buitenkant.”