De verkeerssituatie bij middelbare school Kottenpark is aangepast voor de veiligheid van (overstekende) scholieren. Maar sinds er eenrichtingsverkeer is ingevoerd aan de Lyceumlaan, lijkt het in omliggende straten in de woonwijk drukker. De fractie van SP Enschede wil dat daar maatregelen worden genomen voor de veiligheid van fietsers, maar dat is volgens het college nog niet zo makkelijk door de aanwezigheid van de stadsbus.
Belangrijke aanleiding om de verkeerssituatie aan de Deurningerstraat en Lyceumlaan aan te passen is een aanrijding tussen een scooter en een vrachtwagen, waarbij vorig jaar een 16-jarige leerling van Het Stedelijk Kottenpark om het leven kwam. Hoewel de toedracht van dit specifieke ongeval niet is toegeschreven aan de vrachtwagenchauffeur, is er ook met oog op het vele (afslaande) verkeer en het aantal bijna-ongelukken gekeken naar maatregelen.
Deze zomer is er op de Deurningerstraat, ter hoogte van de kruising met de Dr. van Damstraat een 30-km-zone met verkeersdrempels aangelegd. De middenberm is iets breder geworden voor overstekende leerlingen. Ook is er aan de Lyceumlaan, de weg voor de hoofdingang van Kottenpark, eenrichtingsverkeer ingevoerd. Dat houdt in dat verkeer vanaf de Deurningerstraat niet meer mag afslaan naar de Lyceumlaan.
Met name deze laatste maatregel heeft als gevolg dat automobilisten, die de woonwijk gebruiken als 'sluiproute' om de drukke singels te vermijden, nu kiezen voor de Beethovenlaan en Mozartlaan. Daar wordt het dus drukker, constateert de lokale SP-fractie.
"Door de auto’s is er te weinig ruimte op straat, dit dwingt fietsers vanaf de kruising Mozartlaan-Beethovenlaan de stoep op voor hun eigen veiligheid richting de Deurningerstraat", aldus fractieleider Piet van Ek maandag tijdens het wekelijkse vragenuurtje van de gemeenteraad. "Fietsers op de stoep levert problemen op voor de veiligheid van voetgangers."
Hoewel de toedracht van het ongeval niet bekend is, leek de vrees van de SP dinsdagavond bevestigd te worden. Een fietser kwam aan de Beethovenlaan, ter hoogte van de Haydnlaan, in aanrijding met een auto. Een ambulance moest ter plaatse komen.
Aan de Mozartlaan liggen er plannen om het fietspad en de rijbaan van elkaar te scheiden. De SP wilde maandag van het college weten of dit ook aan de Beethovenlaan mogelijk is. Dat gaat niet, zei stadsdeelwethouder Arjan Kampman. "In deze straat bepaalt de bus wat er mogelijk is." De weg kan niet versmald worden en hoge drempels zijn ook geen optie. "We zien geen kansen voor een sterke verbetering van de situatie."
Wel worden de komende tijd verkeerstellingen uitgevoerd om te meten in hoeverre de Beethovenlaan en Mozartlaan drukker zijn geworden sinds de maatregelen aan de Lyceumlaan. "En we gaan kijken hoe intensief het busgebruik is", aldus wethouder Kampman. "Misschien dat er kan worden volstaan met een kleinere bus." Dat zou andere verkeersmaatregelen mogelijk kunnen maken. Tot de situatie duidelijk in beeld is gebracht zal er in ieder geval niets veranderen.