Zijn vuilniswagens die karton ophalen in de Hengelose binnenstad straks verleden tijd? Zeventien ondernemers doen mee met een proef waarbij kartonafval wordt opgehaald door een fiets. De kartonnen dozen worden met een speciaal apparaat gebundeld. “Het scheelt een hele boel ruimte”, zegt binnenstadondernemer Annemieke Westen.
Het Kartop-systeem is bedacht door het Twentse bedrijf NoMax Circulair. De grote meerderheid van het afval dat binnenstadondernemers hebben, betreft karton en papier: “Zo'n tachtig tot negentig procent van de gehele afvalstroom van binnenstadondernemers is papier en karton. Met plastic erbij is dit al 99 procent van de gehele afvalstroom”, zegt Martin Damhuis, bedenker van het concept en oud-directeur van Knol Papier Recycling.
"In de klimaatdoelen van Parijs is opgenomen dat grote en middelgrote binnensteden op termijn emissieloos worden. Dit concept is een goede manier om bij te dragen aan dit doel", aldus Damhuis.
Momenteel mogen papierwagens alleen tijdens de zogeheten 'venstertijden' de binnenstad in; iedere dag van 07.00 tot 12.00 uur mag er worden geladen en gelost. Daarbuiten is dit niet toegestaan. "Door het met een fiets op te halen, ben je niet afhankelijk van de venstertijden."
De gemeente Hengelo wil het gemotoriseerd verkeer op het stadserf verder verminderen. Volgend jaar moet er een camerasysteem zijn geïnstalleerd om kentekens te controleren op ontheffingen. Automatisch wordt er een boete verstuurd aan automobilisten zonder zo'n ontheffing. Sinds januari van dit jaar hebben boa's van de gemeente al 183 boetes en 117 waarschuwingen gegeven.
Ondernemers kunnen de komende drie maanden het nieuwe ophaalsysteem uitproberen. Eén van de zeventien binnenstadondernemers die meedoet met de proef is Annemieke Westen van lingeriezaak Livera. “Ik werd getriggerd, omdat het iets nieuws is en omdat je op deze manier wordt ontzorgd als ondernemer.”
Iedere deelnemende ondernemer krijgt een zogenaamde 'kartcollector'. Dit is een systeem dat platgemaakte kartonnen dozen samenbindt met een duurzaam bindmateriaal. Daarna gaan de pakketjes in zogeheten 'kartbags': “Deze zijn van stevig karton gemaakt en kunnen een gewicht van vijftig tot zestig kilo dragen”, zegt Damhuis. "Hierdoor ontstaan kleine pakketjes die minder ruimte in beslag nemen."
Het papier wordt vervolgens naar een container buiten het centrum gebracht. Vanaf daar wordt het vervolgens weer afgevoerd naar een papierverwerker.
Artikel gaat verder onder de foto's
Momenteel heeft Annemieke Westen van Livera een papiercontainer die veel ruimte in beslag neemt. “Daarbij moet je altijd rekening houden met wanneer de container aan de straat moet en wanneer die opgehaald wordt. Met dit systeem kun je via de app makkelijk zelf een tijd uitkiezen. Eén bundel neemt ongeveer de helft in van de ruimte van mijn huidige container. Dat scheelt dus nogal.”