Ruimte voor natuur, nieuwe gebouwen en een transferium om bezoekers per bus naar evenementen op het voormalige Vliegveld Twenthe te vervoeren. Het stond allemaal in het Enschedese bestemmingsplan voor het evenemententerrein op vliegveld Twenthe. Maar de kans is groot dat dit plan, samen met een verleende natuurvergunning, sneuvelt bij de Raad van State.
De gemeente Enschede blijkt woensdag tijdens de zitting van de hoogste bestuursrechter, geen rekening te hebben gehouden met stikstof die wordt veroorzaakt tijdens de bouwfase van nieuwe gebouwen op het evenemententerrein. Dat meldt RTV Oost.
De Raad van State besloot woensdag in de zitting alleen te kijken naar de stikstofgevolgen van het evenemententerrein, waar ondermeer festivals als Onder de Radar en Airforcefestival worden gehouden. Andere bezwaren van onder meer de stichtingen Lonnekerberg, Landschap Overijssel en anderen werden door de Raad geparkeerd, omdat er aan het stikstofverhaal genoeg lijkt te rammelen.
Een van de heikele punten is dat het gebruik van het transferium geen hard voorschrift is. Via dit transferium zouden jaarlijks een half miljoen bezoekers vanaf de snelweg A1 uit hun auto moeten overstappen op elektrische bussen om bij het evenemententerrein te komen. Maar rechtstreeks doorrijden naar het evenemententerrein kan ook.
Ook is er bij eventuele toekomstige nieuwbouw van bijvoorbeeld vaste tribunes of bedrijfsgebouwen geen rekening gehouden met stikstofgevolgen. Kritiek is er vanuit de Raad van State ook op het feit dat exploitant VTE zelf moet bijhouden of de maximumhoeveelheid bezoekers en auto's niet wordt overschreden. De hoogste rechter is het met bezwaarmakers eens dat het dan schort aan toezicht op eventueel gesjoemel met die aantallen.
De uitspraak wordt binnen enkele maanden verwacht.