De slechte wegverbinding tussen Zwolle en Nijverdal, de toename van het aantal goederentreinen dwars door Twentse steden en dorpen en komt die directe treinverbinding tussen Zwolle en Münster er nu wel of niet? Het zijn zaken die Hanneke Steen dagelijks bezighouden. De Hengelose wethouder is namelijk tevens regionaal portefeuillehouder mobiliteit namens de Twentse gemeenten. En ze gaat op 22 november voor een plekje in de Tweede Kamer: "Daar kan ik nog meer bewerkstelligen."
Aangeschoven bij 1Twente Vandaag vragen we haar eerst maar eens naar haar Haagse ambities. Hoe groot zijn die? "Het CDA gaat voor de dubbele cijfers en dan kom ik met m'n plek 9 ook in de Tweede Kamer. Ik voer nu campagne voor de partij, omdat ik geloof in het verhaal van onze lijsttrekker Henri Bontenbal én ik voer campagne voor mezelf, opdat er een Tukker in de Tweede Kamer komt, die het verhaal van de regio goed kan vertellen."
Daar maakte ze enkele weken geleden tijdens het CDA-congres al een begin mee door in haar presentatie te vertellen over het gedoofde licht achter Amersfoort (gezien vanuit de randstad).: "In Twente maken we wel eens het grapje dat het licht achter Amersfoort uitgaat, ik zou het graag weer aan willen doen."
Steen wil graag duidelijk maken wat er allemaal nodig is om Twente een 'mobiele boost' te geven, maar wil tegelijkertijd niet overkomen als een Calimero die de hele tijd roept dat 'zij groot zijn en wij klein en dat dat zo oneerlijk is'. "Het is natuurlijk ook wel oneerlijk, omdat er jaren te weinig is geïnvesteerd in Twente en in vergelijkbare regio's. Aan de andere moet je ook gezien wíllen worden. Soms stellen we ons te bescheiden op. Maar ik gun ons dat geld zo."
Dat geld moet dan geen eenmalige bijdrage zijn zo af en toe, maar structurele financiële middelen voor de aanpak van wegen en spoorverbindingen. Vorig jaar zegde minister Mark Harbers miljarden toe voor 17 nieuw uit te voeren weg- en waterbouwprojecten in het land, maar afgelopen zomer trok hij z'n toezegging weer in, toen bleek dat de stikstofproblematiek, stijgende prijzen in de bouw en krapte op de arbeidsmarkt voor problemen zouden gaan zorgen. De centjes gingen vervolgens naar lopende onderhoudsprojecten.
In deze regio werd hiermee de hoognodige aanpak van de N35 tussen Nijverdal en Zwolle op de lange baan geschoven. Steen en de andere Twentse bestuurders waren op z'n zachtst gezegd 'not amused'. Steen nu: "Wat de minister deed, kon echt niet, wat mij betreft. Hij sloopte het gewoon uit de begroting. Maar nog erger vond ik de reactie van de BBB enkele weken geleden. In een motie riep die partij de minister op geld vrij te maken voor de N35, zonder erbij te zeggen waar dat geld dan vandaan moest komen. De BBB weet dat dat niet kan, maar vraagt er wel om. Daar kun je niet voor stemmen, want dat is ondeugdelijk financieel beleid. Als wethouder financiën hoef je mij daar niks over uit te leggen."
"Ik heb het de 'gratis bier-motie' genoemd. Het bekt lekker, maar je weet dat het hem niet gaat worden. Liever heb ik het hier echter helemaal niet over. Laten we gaan samenwerken in plaats van de tegenstellingen op zoeken."
Ondertussen kijkt ze met enige spanning naar de toezeggingen die Harbers deed voor het doortrekken van de spoorlijn Zwolle - Enschede richting Münster. Ook hier is in principe alles in kannen en kruiken: per 2030 moeten de stootblokken in Enschede, waar de trein nu nog stopt, verwijderd zijn en moet er een bovenleiding aangelegd zijn. Steen: "Maar ik weet ook dat op het spoor straks hetzelfde zou kunnen gebeuren als wat er in de zomer met die 17 weg- en waterprojecten gebeurde. Dat de minister besluit tot een verschuiving van nieuwe projecten (waaronder die spoorlijn valt, red.) naar lopende onderhoudsprojecten. Ik ben een optimist, maar ik blijf hieraan trekken, totdat die stootblokken in Enschede naar het museum gaan."
Het Hengelose kandidaat-Kamerlid blijft, of ze nu gekozen wordt of niet, de schijnwerpers op Twente zetten: "Er moet eenvoudigweg structureel geïnvesteerd worden in de regio. Jarenlang zijn regio's die al sterk waren nog sterker gemaakt, ten koste van andere gebieden. Daar moet nu verandering in komen. We moeten in Den Haag en Brussel duidelijk maken welke kansen er hier liggen. En dat betekent niet alleen betere weg- en spoorverbindingen, maar ook betaalbare woningen bouwen, bedrijven interesseren naar Twente te komen en studenten, van ROC van Twente tot UT, de mogelijkheid bieden om hier carrière te maken."