Solar Team Twente heeft een turbulente week achter de rug. De zonneauto RED X liep onverwacht schade op tijdens een proefrit op het circuit. Paniek alom, omdat het wereldkampioenschap voor zonneauto's in Australië op het punt staat om te beginnen. Maar na een week hard werken is de schade gerepareerd en kunnen de studenten van de UT verder met het testen en fine tunen van de auto. "We halen nu opgelucht adem", reageert woordvoerder Daan van Haren van het Solar team Twente vanuit Down Under.
"Het gaat een race tegen de klok worden om echt helemaal klaar te zijn voor de race die binnen minder dan twee weken van start gaat", aldus Van Haren. Belangrijk is dat de aerodynamica van RED X weer honderd procent zal functioneren. "Als de luchtweerstand na de reparatie is toegenomen, dan ga je dat zeker merken onder het rijden. De wagen zal daardoor beduidend meer energie verbruiken. En dat is juist wat je niet wil."
Het ongeluk veroorzaakte een beschadiging aan de aeroshell van de auto. Dit is de buitenkant van de auto die het voertuig in zijn geheel een lage luchtweerstand geeft. “Vergelijkbaar met de weerstand van een flesje cola.”
Door de schade moest de buitenkant plaatselijk opnieuw opgebouwd en gelakt worden. Mede door de droogtijd van het koolstofvezel-composietmateriaal en de lak stond de auto een week lang stil in de werkplaats. “Dit soort incidenten ontnemen kostbare testtijd die we hard nodig hebben voor de racevoorbereiding." vertelt raceleider Kirsten Bouwman.
“Het zal dus nog een behoorlijke race tegen de klok worden. Door de tegenslagen van de afgelopen weken hebben we de planning moeten herzien en daardoor konden we een aantal essentiële testen en klussen nog niet uitvoeren.” Het team kreeg naast de schade ook al te maken met een termietenplaag waardoor de beschadigde materialen zoals tenten opnieuw aangeschaft moesten worden.
Maar nu de schade gerepareerd is en de auto er weer strak bij staat, kan het team zich gaan focussen op de race. “De technische systemen in de auto zijn ongedeerd gebleven en functioneren nog steeds naar verwachting. Ook de aerodynamische herstelwerkzaamheden zien er boven verwachting goed uit. Dat geeft hoop en vertrouwen in de laatste testweek.”
Vanaf volgende week worden alle auto’s technisch worden gekeurd op veiligheidseisen.
De Bridgestone World Solar Challenge is de grootste solar race ter wereld en vindt iedere twee jaar plaats in Australië. Aan de start in Darwin staan straks omstreeks 50 teams uit alle delen van de wereld. De race bevat drie klassen waarbij Solar Team Twente uitkomt in de Challenger Class, vergelijkbaar met de Formule 1 binnen het reguliere autoracen. Het doel is om na 3021 kilometer op enkel zonne-energie, als eerste de finish te passeren in Adelaide.