Buurtbemiddeling Almelo zoekt naar meer bemiddelaars om knallende burenruzies te voorkomen. “Er is sprake van een structureel tekort aan vrijwilligers”, zegt coördinator Susan Schreurs. Bewoners die buurtbemiddeling willen inschakelen, komen nu op een wachtlijst terecht.
Momenteel zijn er 15 buurtbemiddelaars in Almelo actief. “Het is echt een supergroep. We moeten er toch minimaal 18 hebben”, zegt Schreurs. “In sommige buurten zijn we actiever. Daar zijn we meer bekend.” De meldingen van conflicten zijn niet gestegen volgens Schreurs, maar zijn wel 'geschikter geworden’. Dat komt onder meer, omdat instanties beter weten wanneer ze Buurtbemiddeling in kunnen schakelen.
Buurtbemiddeling helpt bij veel soorten conflicten, maar niet bij alle. Wanneer bewoners overlast ervaren van hun buren door bijvoorbeeld geluid, vuilnis, stank of andere perikelen kan een bemiddelaar helpen. “Alleen als de veiligheid van de bemiddelaar niet in het gedrang is, wordt de melding door ons opgepakt”, verzekert Schreurs. Bij crisissituaties, conflicten rondom verslaving of buitensporige agressie komen er andere instanties bij kijken.
“Iedereen mag bemiddelaar worden. Je moet alleen goed kunnen luisteren en je oordeel thuislaten”, geeft Schreurs aan. Vrijwilligers krijgen een basistraining op gebied van bemiddeling. Ook wordt ieder jaar een opfriscursus gegeven. “Daar bespreken we casussen en kunnen we ervaringen uitwisselen.” Het streven is dat een vrijwilliger bij minimaal zes conflicten per jaar als bemiddelaar optreedt. Het ligt aan de aard van het probleem hoeveel tijd het kost. Het is in ieder geval minstens vijf uur per casus.
Een bewoner maakt een melding en de coördinator beoordeelt deze. Als deze geschikt wordt bevonden, gaan twee bemiddelaars eerst bij beide partijen verhaal halen. Vervolgens vindt er een gesprek plaats op neutraal terrein, zoals een buurthuis. Daar worden afspraken gemaakt tussen de twee. De mediators zorgen ervoor dat het gesprek goed verloopt. “Bemiddelaars pakken nooit een melding op in eigen wijk in verband met de neutraliteit”, vertelt Schreurs. “Na het gesprek gaan de twee buren met een goed gevoel weg. Je hoeft niet bij elkaar op de koffie te komen. Het gaat erom dat je naast elkaar kan wonen.” Na een aantal weken nemen de bemiddelaars contact op om te kijken of de afspraken worden nageleefd.
Susan Schreurs spreekt uit ervaring als ze zegt dat bij bijna álle gesprekken het probleem wordt opgelost tussen twee buren. “Het is magie. Buren weten vaak niet wat erbij elkaar speelt. Bij één geval was een bewoner langdurig ziek en die had veel last van geluiden die een buur maakte. De buur wist helemaal niet dat hij ziek was. Door het gesprek aan te gaan, ontstond er meer begrip.”
In Nederland bestaat buurtbemiddeling zo’n 27 jaar. In Almelo is het er acht jaar. Bij een geschil tussen buren waar ze onderling niet meer uitkomen, kan bemiddeling worden ingeschakeld. Het draagt bij aan de leefbaarheid van de wijk. Bovendien is het gratis. Wel heeft de organisatie wat voorwaarden voor het inschakelen ervan. Het initiatief is van verschillende organisaties in Almelo: de politie, de gemeente, de twee woningcorporaties en van welzijnsorganisatie Avedan. Naast dat bewoners bemiddeling aanvragen, kunnen instanties kunnen ook doorverwijzen.
Een belangrijke voorwaarde is dat het probleem al kenbaar is gemaakt. “Er moet wel al eens tegen de buren gezegd zijn of het overlast minder kan. We zijn geen boodschapper.” Beide partijen nemen vrijwillig mee en moeten bereid zijn om met elkaar te praten. Ook moeten de buren open staan om na te denken over een oplossing die voor beide aanvaardbaar is.
Dan kun je contact opnemen via de website van Buurtbemiddeling Almelo of bellen met het telefoonnummer dat op de site staat. Elke dinsdag en donderdag tussen 09.00 uur en 15.30 uur is de dienst bereikbaar. Bij twijfel over het inschakelen van buurtbemiddeling is er een ‘twijfelfolder’ om te helpen bij het maken van de keuze.