Na een rumoerige periode in Australië is er voor Solar Team Twente goed nieuws rondom de Bridgestone World Solar Challenge. Het team ontving het toegangsticket voor de kwalificatie na het passeren van de zogeheten 'statische scrutineering'. Dit betekent dat de auto op technisch gebied is goedgekeurd volgens alle veiligheidseisen en reglementen.
Het keuringsevenement begon dinsdagochtend. Alle deelnemende zonneauto’s werden op elf verschillende aspecten onderzocht. RED X, de auto van Solar Team Twente, is op zeven aspecten in één keer geslaagd, maar werd bij de resterende punten om kleine aanpassingen gevraagd.
“Dat we hier vandaag zonder enige grote aanpassingen de auto goedgekeurd zien worden, is vooral te danken aan het doorzettingsvermogen van ons team", vertelt teammanager Tim Woertman. "De laatste weken heeft dit team laten zien hoe je je ruggengraat toont wanneer tijd spontaan een serieuze limiterende factor wordt."
Dat de auto soepel door de keuring zou komen was niet vanzelfsprekend. Het Twentse zonneteam maakt dit jaar gebruik van nieuwe batterijtechniek en verwacht dat die veel tijdwinst zal opleveren. Tot de ‘scrutineering’ bleef het spannend of deze innovatie gebruikt mocht worden in de auto.
Lees verder onder de afbeelding.
Bovendien kwam het op het laatste moment aan om de batterij überhaupt af te krijgen. Twee teamgenoten vertrokken in september al naar Australië om het nieuwe accupakket in elkaar te zetten, maar de accucellen waren ernstig vertraagd in de levering. Daar bovenop kreeg het team te maken met een tweetal bijzondere tegenslagen in de voorbereiding. Zo ontstond tijdens een test schade aan de auto waardoor het team in tijdnood kwam en moesten de studenten hun belangrijkste testdag vervroegd beëindigen doordat een bosbrand de weg blokkeerde.
Solar Team Twente racet zaterdag mee in de kwalificaties. Daarna weet het team vanaf welke positie RED X mag vertrekken. De meer dan 3000 kilometer lange race van Darwin naar Adelaide start komende zondag.