De Oldenzaalse oud-notaris Wim Gaalman zette zich in het verleden in voor behoud van het Oldenzaalse ziekenhuis en met de actie Twente voor Azië haalde hij in 2005 ruim een miljoen euro op voor de slachtoffers van de tsunami. Nu hebben de grote hoeveelheid goederentreinen met gevaarlijke stoffen die door Overijssel rijden zijn aandacht. Al jaren rijden er meer door de provincie dan is afgesproken. Gaalman ziet in Pieter Omtzigt de man die dat kan veranderen. Hij roept de Enschedese politicus op maatregelen te nemen als NSC na de verkiezingen deel uitmaakt van de regering.
"Het is zeker niet onmogelijk dat NSC na 22 november 2023 de grootste politieke partij in Nederland zal zijn", opent Gaalman op Facebook zijn betoog in een open brief gericht aan Omtzigt. Hij heeft de brief ook naar Omtzigt zelf gestuurd. Het verkiezingsprogramma van Omtzigt is nog niet klaar, maar vaststaat dat in dat programma aandacht zal zijn voor het vergroten van bestaanszekerheid van Nederland. Wat Gaalman betreft mag ook het vergroten van de fysieke veiligheid van omwonenden van het spoor volop aandacht krijgen.
Natuurlijk lopen niet alleen inwoners van Overijssel die dicht langs het spoor wonen, een risico. Het probleem speelt op veel meer plaatsen in Nederland. Bijvoorbeeld in Noord-Brabant. Om landelijk aandacht te vragen voor het probleem heeft Gaalman de site veilig spoor Nederland opgericht. Het is een oproep richting de landelijke politiek om de handschoen op te pakken. "Duizenden mensen hebben via die site mijn oproep al gesteund", zegt Gaalman.
"In het belang van ruim één miljoen Nederlanders van achttien jaar en ouder die binnen een afstand van driehonderd meter van een spoorlijn wonen, roep ik op tot een dringende herziening van het vervoer van giftreinen door veel dichtbevolkte gebieden in ons land", schrijft Gaalman aan Omtzigt. Hij noemt het aantal van één miljoen 'een strategisch gokje'. Volgens hem staat vast dat er 1,3 miljoen Nederlanders van zestien jaar en ouder op driehonderd meter van het spoor wonen. "Dan zal één miljoen van hen toch wel 18 jaar of ouder zijn."
De oplossing ligt er wat Gaalman betreft al. In zijn brief aan Omtzigt wijst hij de politicus op de Betuweroute. "Laat alle giftreinen uitsluitend via de Betuweroute rijden. Deze route is hiervoor ontworpen en dient de enige route te zijn voor dergelijk vervoer." De politiek, Omtzigt voorop, moet wat Gaalman betreft druk uitoefenen op de Duitse politiek om de Betuweroute aan te sluiten op het Duitse spoor 'zodat de capaciteit van deze route op korte termijn volledig kan worden benut'.
Het gaat Gaalman er om dat in verkiezingscampagne aandacht komt voor het probleem dat heel veel Nederlanders dicht langs het spoor wonen en het risico lopen slachtoffer te worden als er er een ongeluk zou gebeuren met één van de goederentreinen die dagelijks langsrijden."NSC is nog bezig met schrijven van het verkiezingsprogramma", zegt Gaalman. Hij zou het mooi vinden als in dat programma op zijn minst een alinea wordt opgenomen waarin de partij belooft iets te doen aan het probleem.