Solar Team Twente raakt verder achterop in de World Solar Challenge in Australië. Hun auto RED X is zo'n veertig kilometer verwijderd van de Belgische koploper Innoptus Solar Team. Daarmee is de achterstand twintig kilometer groter dan een dag eerder. Naast de concurrent uit Leuven is er nog een tegenstander: de natuur.
Na bosbranden eerder in de week, zorgen nu harde windvlagen voor gevaar. Die bestrijdt het Twentse Solar Team door een menselijk schild te vormen, zodat het zonnepaneel niet dichtklapt. En met succes: in een half uur laadt de RED X flink op dankzij het heldere ochtendlicht van Zuid-Australische zon. De nacht werd trouwens doorgebracht vlak bij een beruchte plek: Cooper Pety. In 2019 vond het Twentse team daar zijn waterloo, toen de auto crashte op weg naar de eindzege.
Lees verder onder de afbeelding.
Voor de eerste stop probeert het Twentse team de koploper uit Leuven in te halen: RED X voert het tempo op met vijftien kilometer per uur, maar de Belgen weten de aanval van zich af te slaan. Strateeg Mark Boulogne: “Het kopiëren van de snelheid heet spiegelen en maakt het lastig om in te lopen op de concurrentie. Het is een schaakspel, waarbij beide partijen wachten tot de ander een fout maakt.”
Het is onduidelijk hoeveel energie er nog in de accu van Innoptus zit. Met zo’n 247 kilometer te gaan, moet het Solar Team Twente geduld bewaren. “Zolang wij de druk erop houden, kan de munt twee kanten opvallen: óf de Belgen rijden hun accu te vroeg leeg óf ze blijven ons voor tot aan de finish”, vertelt raceleidster Kirsten Bouwman aan de vooravond van een spectaculaire slotdag. “De laatste 24 uur doen we er alles aan om het laatste te voorkomen. Op het laatste stuk is alles nog mogelijk. Er komen nog heuvels aan en je komt weer in stedelijk gebied wat betekent dat het drukker wordt. De strijd is nog niet gestreden.”