Al jaren klagen ze over het onderhoud aan hun flat, maar de huurders van wooncomplex 't Swafert in Hengelo voelen zich als roependen in de woestijn. Hun nieuwste ergernis: de 188 euro servicekosten, waarvan is beloofd dat ze die zouden terugkrijgen, wordt maar niet overgemaakt.
Talloze keren hebben de bewoners van het voormalige bejaardencentrum in de wijk Groot Driene al aan de bel getrokken. Over het groen dat welig tiert en amper wordt bijgehouden, de problemen rond de riolering en de bij vlagen ondraaglijke stank en het ongedierte dat er rondscharrelt. "We worden zo onderhand echt het afvalputje van Groot Driene", zegt bewoonster Gerrie Nijhof.
In een enquête, georganiseerd door de SP, sprak het overgrote deel van de 419 bewoners z'n ontevredenheid uit over de staat van het appartementencomplex en het onderhoud. En vooral is er ergernis over de beheerder, waar ze telkens tegen een muur lopen. Het gaat om een groot vastgoedbedrijf in de Randstad, waarmee het naar eigen zeggen erg lastig communiceren is.
Maandelijks maken de bewoners bijna 90 euro aan servicekosten over, maar wat ze ervoor terugkrijgen is naar eigen zeggen minimaal. Vorig voorjaar bemoeide de gemeente Hengelo zich ermee en onderzocht de mogelijkheden of woningcorporatie Welbions toch weer een rol kon spelen bij het onderhoud, maar uiteindelijk ging dit niet door.
Daar kwam nog eens bij dat het dienstencentrum - ruim vijftig jaar de gezamenlijke ontmoetingsruimte voor de bewoners - begin vorig jaar definitief de deuren sloot. "Ik woon hier nu dertien jaar. In die jaren zijn alleen de ketels vervangen en de liften, verder is er niets gebeurd", klaagt Nijhof. "Het groenonderhoud is slecht, er wordt niet geschilderd, helemaal niets."
De bewoners krijgen normaal gesproken rond de zomer de eindafrekening van het jaar daarvoor. Die afrekening liet dit jaar lang op zich wachten. In oktober kregen ze bericht, met goed nieuws. De bewoners zouden 188 euro aan servicekosten terugkrijgen. Een leuk zakcentje met het oog op de dure decembermaand. Maar wat er ook gebeurde, het geld kwam maar niet binnen. "Iedere keer als we bellen krijgen we te horen dat het zal worden overgemaakt, maar vervolgens gebeurt er niets", zegt Nijhof.
Navraag leert dat de vastgoedbeheerder er nu toch echt werk van lijkt te hebben gemaakt. "De bewoners krijgen het een dezer dagen op hun rekening bijgeschreven", zegt een woordvoerder. En hoe zit het met het onderhoud aan het wooncomplex? De zegsman heeft wat dat betreft niet meteen goed nieuws. "Hoe dat zit dat zou ik moeten uitzoeken, maar daaraan ontbreekt het me deze week de tijd."