Asfalt Centrale Twente (ACT) krijgt van de rechter meer tijd om de uitstoot van schadelijke stoffen omlaag te brengen. Dat heeft de rechtbank in Zwolle bepaald. De gemeente Hengelo vindt dat het bedrijf de milieuregels overtreedt en eist met het opleggen van een dwangsom dat het bedrijf maatregelen neemt.
De ACT kreeg van de gemeente Hengelo een dwangsom opgelegd, omdat de uitstootnormen van PAK’s (Polycyclische Aromatische Koolwaterstof) overschreden zou worden. Dit stelde de gemeente in april van dit jaar vast. De dwangsom kan oplopen tot 50.000 euro per constatering met een maximum van 200.000 euro.
De asfaltcentrale kreeg van de gemeente vervolgens zes maanden de tijd om die uitstoot van schadelijk stoffen omlaag te brengen. Het bedrijf was het daar niet mee eens en vocht de termijn met succes aan in een kort geding. Het bedrijf wilde meer tijd en de rechter was het daarmee eens. De Asfalt Centrale Twente zei begin deze maand tijdens de hoorzitting zelf te onderzoeken welke emissiebeperkende maatregelen getroffen zouden kunnen worden.
Één van de ideeën is om parallel aan de verwarmingstrommel voor asfalt een tweede trommel te laten draaien die indirect wordt verhit, meldde RTV Oost eerder deze maand. Mogelijk wordt de uitstoot van schadelijke stoffen zo verminderd. Maar of dat zo is en hoe effectief die werkwijze is, is nog onduidelijk.
Asfalt Centrale Twente zou samen met andere asfaltverwerkingsbedrijven die met hetzelfde bijltje hakken druk op zoek zijn naar een oplossing voor de uitstoot. Het zou voor de ACT een redelijke termijn zijn om uiterlijk in december 2025 aan de relevante emissiegrenswaarden te voldoen.
Afgelopen dinsdagavond werd er in het stadhuis een politieke markt gehouden over de uitstoot en stankoverlast van de asfaltcentrale. Tientallen bewoners, raadsleden en fractievertegenwoordigers werden bijgepraat door burgemeester Sander Schelberg, Omgevingsdienst Twente (ODT) en de Asfalt Centrale Twente (ACT). Bewoners maken zich zorgen over de uitstoot van gevaarlijke stoffen en ervaren stankoverlast.
De overlast is volgens bewoners al jaren aan de gang: “Je wordt de tuin uitgejaagd door de geur”, sprak een bewoner tijdens de commissievergadering. Volgens de metingen van de ODT blijft de stankoverlast binnen de perken van de milieuvergunning. Regelmatig wordt de situatie van de gesloten asfaltcentrale in Nijmegen aangehaald. De gemeente Nijmegen heeft de asfaltcentrale uitgekocht, omdat er regelmatig overschrijdingen zijn van de normen.
Volgens SP-raadslid Vincent Mulder moeten de gemeente en de asfaltcentrale eens gaan praten in Nijmegen: “Ga te rade bij uw collega's in Nijmegen. Volksgezondheid moet op één staan.” Sommige raadsleden en bewoners opperen het idee van een hogere schoorsteen óf zelfs verplaatsing van de fabriek.
Directeur Herman Reinten zegt dat de huidige plek een ideale locatie is, omdat het bedrijf aan het Twentekanaal ligt en ze zo snel grondstoffen kunnen aanvoeren en producten kunnen afvoeren. Ook zijn alle geldende vergunningen al aanwezig: "Wij hebben een locatie waar alle vergunningen op orde zijn. Bij een nieuwe locatie ben je met een vergunningstraject zo vijf jaar verder.”
Volgens burgemeester Sander Schelberg houden de gemeente en de ODT de vinger aan de pols: “De onderzoeken zijn honderd procent integer en transparant. Overschrijdingen worden niet getolereerd en wij zullen daar ook op handhaven.” Volgens Schelberg zeggen experts van de GGD Twente dat de overschrijdingen van de zorgwekkende stoffen geen nadelige effecten hebben op de volksgezondheid.