Er dreigt een arbeidsconflict tussen vervoerder Arriva en de werknemers die het vervoersbedrijf begin volgende maand overneemt van Keolis. Volgens de vakbond tornt Arriva aan de werktijden die zijn vastgelegd in de cao en bedrijfsregelingen van de nieuwe chauffeurs. Arriva neemt vanaf 10 december het busvervoer in de regio Twente over van Keolis. In de regio Deventer en Zwolle rijden al bussen van Arriva. Vakbond FNV heeft een brandbrief gestuurd naar de provincie over het dreigende arbeidsconflict.
FNV stelt dat Arriva onder meer werkt met krappere rij- en rusttijden. Dat betekent dat buschauffeurs zich de hele dag moeten haasten en nauwelijks rust kunnen nemen.
Bij wet is afgesproken dat een nieuwe vervoerder zich moet houden aan de cao-afspraken en de bedrijfsregelingen omtrent arbeidstijden. Dat lijkt Arriva naast zich neer te leggen. Ook moet de nieuwe vervoerder overleggen met de vakbonden met betrekking tot de overgang van de rechten en plichten van werknemers. "Het overleg loopt heel moeizaam en dat zorgt voor veel onrust bij de chauffeurs", zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Personenvervoer, tegenover RTV Oost. "Ook komt de overgangsdatum van 10 december wel heel erg dichtbij."
Arriva komt met nieuwe diensten en roosters die voor de chauffeurs slechter uitpakken. "Roosters worden ingekort, terwijl het werk hetzelfde blijft. Chauffeurs moeten jagen van halte naar halte in veel minder tijd dan bij hun vorige werkgever Keolis", aldus Van der Gaag. "De werkdruk wordt veel te hoog en dat is echt onacceptabel."
Daarnaast wil Arriva ook de voorbereidingstijd voor chauffeurs schrappen. "Het bekijken en voorbereiden van de route moeten de chauffeurs volgens Arriva maar in de eigen tijd doen", zegt Van der Gaag daar over. "Dat kan niet de bedoeling zijn."
De FNV heeft de Provincie Overijssel op de hoogte gesteld van de situatie. ‘Momenteel is er sprake van een impasse en het is belangrijk dat er tijdig een oplossing komt, om verdere escalatie te voorkomen’, zegt Van der Gaag. ‘De Provincie kan daar als opdrachtgever een rol in spelen en dat verwachten wij ook."
Inmiddels heeft de provincie gereageerd. Op woensdag vertelt gedeputeerde Martijn Dadema aan RTV Oost dat een zorgelijke situatie is. "De overgang van de concessie is bijna en het is belangrijk dat dit op een goede manier gebeurt."
De provincie heeft het contract, in jargon de concessie, voor het busvervoer in Twente aan Arriva verleend. In dat contract staan ook allerlei afspraken. De mobiliteitsgedeputeerde hoopt vurig dat Arriva zich aan de afspraak gaat houden zoals die zijn afgesproken in de cao.
De bestuurder wil zich niet nadrukkelijk gaan mengen in het conflict. "Wij zijn als provincie slechts de concessieverlener. Dit is echt een gesprek tussen werkgever en werknemer. Ik voel weinig ruimte om daar als een bemiddelaar tussen te gaan zitten."
De overgang van de concessie Twente van Keolis naar Arriva moet 10 december worden ingevoerd. Op 4 december legt FNV de ontstane impasse voor aan de leden. Dan wordt er bepaald welke vervolgstappen er worden genomen. Afgelopen jaar is er al meer dan twintig dagen gestaakt tegen de te krappe rij- en rusttijden.
Ook de chauffeurs van buurtbussen in Twente liggen in de clinch met Arriva. Vanaf volgende maand rijden er nieuwe buurtbussen in de regio, maar die hebben geen standkachel. Het conflict met Arriva is intussen zo hoog opgelopen, dat een aantal vrijwilligers dreigt te stoppen.