Vakbonden FNV Streekvervoer en CNV hebben Arriva een brandbrief gestuurd met de oproep om voor zondag 10 december met nieuwe rij- en rusttijden te komen, die conform de cao en bedrijfsafspraken van de huidige vervoerder zijn. Dat zegt FNV Streekvervoer-bestuurder Marijn van der Gaag. Aankomende maandag gaan de FNV-leden in overleg over eventuele vervolgstappen, mocht Arriva de roosters niet wijzigen.
Nog tien dagen en dan neemt vervoerder Arriva het busvervoer in de regio over van Keolis. Met de brandbrief eisen de vakbonden dat de werkroosters conform de cao zijn, maar ook vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer weet dat dit kort dag is om nog te wijzigen: “We worden eigenlijk al met de rug tegen de muur gezet.” De kans is volgens Van der Gaag aanwezig dat er vanaf 10 december ‘gewoon’ met de Arriva-roosters gereden moet worden.
Daar zijn de bonden het niet mee eens: “Wij willen dat bepaalde regels die zijn toegepast onder de oude vervoerder worden meegenomen door Arriva”, zegt van der Gaag. “Wij moeten achter de schermen ontzettend hard knokken om de juiste rij- en rusttijden te krijgen.”
De vakbonden hebben Arriva een voorstel gedaan om op 10 december met een soort ‘nooddienstpakket’ te gaan rijden, waarin de basale afspraken van de cao in worden meegenomen, maar dat nog niet volledig is dichtgetimmerd. “Het gevaar is als je nu met een verkeerd pakket aan de slag gaat, dat het dan zo blijft. Dat de werkgever dan zegt dat er geen reden is om het pakket nog te wijzigen." Aankomende maandag zijn er drie ledenvergaderingen bij de FNV in Hengelo en daar worden eventuele vervolgstappen met de leden besproken.
Het arbeidstijdenconflict komt door de geplande overgang van de buschauffeurs van Keolis naar de nieuwe vervoerder Arriva. Dit bedrijf heeft de concessie gewonnen en Arriva zal vanaf 10 december het busvervoer en de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal uitvoeren. De gemaakte bedrijfsafspraken over roosters, rijtijden en pauzes die bij Keolis zijn gemaakt, gaan niet mee over naar Arriva. Zij hanteren eigen regels. Dit betekent volgens de chauffeurs en de vakbonden kortere pauzes en langere rijperioden.
Vorig jaar werd met veel moeite een nieuwe cao afgesproken tussen streekvervoerders en de vakbonden. “We hebben 22 dagen gestaakt. Zo'n groot cao-conflict is er nog nooit geweest in het OV”, zegt Van der Gaag. Ook dit ging over krappe rij- en rusttijden: “Het is haasten van halte naar halte. Je hebt te weinig pauze om je boterham te eten, even je benen te strekken of even naar het toilet te gaan.”
Lees verder onder de afbeelding.
Volgens de vakbonden ligt het ziekteverzuim onder buschauffeurs hoger dan bij andere sectoren. Van der Gaag: “Het ziekteverzuim ligt in deze sector tussen de tien en twintig procent. De baan van buschauffeur is ontzettend onregelmatig.” Het kan zijn dat chauffeurs heel vroeg moeten beginnen of een gebroken dienst hebben. Die onregelmatigheid is volgens Van der Gaag niet vol te houden.
Uit de cao-afspraken kwamen onder ander maatregelen om de werkdruk te verlichten. Dit gaat onder andere om pauzeafspraken, zoals geen pauzes in het eerste kwart en het laatste kwart van een dienst. Dit om te voorkomen dat chauffeurs een te lange periode zonder pauze moeten rijden. Volgens Van der Gaag zijn de huidige roosters in strijd met de cao, maar Arriva zegt juist te handelen in lijn met de cao.
“Vanaf zondag 10 december starten wij met het rijden van bussen in Twente en treinen op de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. De afgelopen maanden stonden in het teken van de voorbereidingen voor een goede start. Onderdeel van een concessie-overgang zijn de gesprekken die we voeren met onze medezeggenschap over onder meer de dienstenpakketten en rouleringen. Tot slot willen wij benadrukken dat wij ons als werkgever uiteraard altijd houden aan de eerder dit jaar gemaakte cao-afspraken met vakbonden FNV en CNV.”