'Meer reismogelijkheden, snellere verbindingen en slimme koppeling'. Met deze slagzin neemt Arriva het Twentse busvervoer over. Op 10 december geeft Keolis de sleutels aan de nieuwe aanbieder. Wat gaat er in Enschede allemaal veranderen? 1Twente zet het op een rij.
De grootste verandering zijn de bussen. Per ingang van de concessie, op 10 december, wordt niet meer gereden met dieselbussen, maar met zogeheten zero-emissiebussen. Deze bussen zijn volledig elektrisch.
De bussen zijn van allerlei comfort voorzien. Zo is er standaard wifi in de bus en een oplaadpunt bij elke zitplaats. De spiegels worden vervangen door camera’s. Aan boord is er standaard een AED en een rolstoelplank voor mindervaliden. Daarbij is er een speciale trambel die fietsers waarschuwt dat de bus in aantocht is.
Niet alleen de bussen hebben een make-over gekregen. De dienstregeling is ook gewijzigd. Zo zijn de bussen beter afgestemd op de treinen naar Zwolle. Ook is er een snellere route naar Oldenzaal, gaat de bus vaker naar Glanerbrug en Enschede-Oost en sneller naar Enschede-Zuid.
Een aantal belangrijke wijzigingen op een rij:
Bekijk hieronder de nieuwe lijnennetkaart van Enschede (gedeeltelijk) of klik hier voor de volledige kaart in hoge kwaliteit. Lees verder onder de afbeelding.
Voor actuele tijden en routes: controleer de 'RRReisplanner'. Weten wat er in de rest van Twente verandert in het bus- en treinvervoer vanaf 10 december? 1Twente schreef al eerder over de nieuwe dienstregeling in de hele regio.
Dat Arriva hier met haar bussen gaat rijden in Twente komt door het aflopen van de ov-concessie in Twente. Het busvervoer in Enschede wordt sinds 2013 gedaan door Twents, een onderdeel van Syntus, in de typerende rode bussen met een wit Twents ros erop. In die tijd is Syntus overgenomen door Keolis, maar bleef de vervoerder rijden onder de oude naam.
De concessie liep voor tien jaar. Daarom schreef de provincie in 2022 een nieuwe opdracht uit voor het busvervoer in Twente. Twee vervoerders reageerde op de aanbesteding met een voorstel over hoe zij het busvervoer in Twente zouden regelen. Degene die het beste aansloot op de wensen van de provincie kreeg de opdracht.
Uiteindelijk heeft Arriva de concessie binnengesleept. Zij mogen voor maximaal vijf jaar het busvervoer en de treinlijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal verzorgen. De concessie is kortlopend, omdat er wordt gewerkt aan verduurzaming van de treinverbinding.
Arriva gaat niet rijden onder hun eigen naam. De provincies Gelderland en Overijssel hebben gezamenlijk voor één naam gekozen waaronder het busvervoer in hun provincies rijdt. Dat is RRReis. Het Twentse ros dat sinds 2005 op de bus prijkt, verdwijnt. “Voor reizigers moeten de grenzen tussen de gebieden wegvallen” aldus de provincies. In plaats daarvan komen er groene, paarse en blauwe cirkels op de bussen.
Verdwijnt dan volledig het Twentse van de bussen? Arriva verzekert dat de Twentse identiteit terugkomt in de nieuwe bus. Studenten grafische vormgeving van het ROC van Twente hebben in de kleuren van RRReis een ontwerp gemaakt waarmee het ros toch nog terugkomt in de bussen.
Behalve deze ontwerpen komt er ook een Twentse groet in de bus. Bij de in- en uitgangen komen stickers met ‘Mooj da’j d’r bint’ en ‘Good goan’.