Voor het 'upgraden' van de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg trekt de provincie Overijssel 2,7 miljoen euro uit. Maar daarmee is een snellere, elektrische trein nog geen feit: het gaat om geld voor een onderzoek naar elektrificatie van de spoorlijn, dat ProRail gaat uitvoeren.
Overijssel wil de miljoenen euro's die het nu steekt in de spoorlijn weer terugkrijgen van het Rijk. Want die zou meebetalen aan de elektrificatie, maar eerder dit jaar werd de toezegging toch weer ingetrokken. Meerdere partijen in Provinciale Staten zijn dan ook kritisch op de miljoeneninvestering die Overijssel nu doet.
"We gaan 2,7 miljoen euro uitgeven, zonder de garantie dat het Rijk straks de elektrificatie van de spoorlijn betaalt", zei Statenlid Fred Kerkhof (JA21). Ook de PVV was kritisch. "We hebben nu geen enkel zicht op de daadwerkelijke investering", zei Statenlid Sebastiaan Stöteler.
Er is haast geboden met het onderzoek naar de elektrificatie, omdat over een aantal jaar de concessie voor het treinvervoer tussen Almelo en Mariënberg afloopt en de dieseltreinen die er nu nog rijden, dan afgeschreven zijn. Nog langer doorrijden met de oude 'boemels' heeft volgens de provincie als risico dat "de continuïteit van het openbaar vervoer op het traject Almelo-Hardenberg in het geding komt."
Op drie spoorlijnen in Overijssel rijden nu nog 'vervuilende' dieseltreinen, omdat het spoor geen bovenleidingen (elektrificatie) heeft. Het gaat om de lijnen tussen Hengelo en Zutphen, Almelo en Hardenberg, en van Enschede naar de Duitse grens. Voor dat laatste traject zijn andere afspraken gemaakt met het ministerie.
Het daadwerkelijk elektrificeren van de lijn - dat zo'n 40 tot 65 miljoen euro kost - gebeurt pas als Overijssel de toezegging heeft dat minimaal een kwart tot de helft van de kosten voor elektrificatie door het Rijk worden betaald. Ook moet de 2,7 miljoen euro die nu in het onderzoek wordt gestoken terugbetaald zijn, voordat de elektrificatie begint.
Gedeputeerde Martijn Dadema zegt er vanuit te gaan dat het Rijk later alsnog meebetaalt aan de spoorlijn. "Maar er zijn geen harde toezeggingen, dus het vergt constante lobby. Ik heb goede hoop dat dat de komende jaren wel gaat veranderen."