De gemeente Losser stelt met ingang van 1 januari 2024 het Meldpunt Goed Verhuurderschap in. “Mochten er inwoners in de knel komen met verhuurders die zich vervelend gedragen, dan hebben we een website en een meldpunt waar inwoners met klachten terecht kunnen”, benadrukt wethouder Jaimi van Essen.
“We kennen de verhalen over ongewenst verhuurgedrag in de grote steden. Minister de Jonge besloot dat elke gemeente daarvoor een meldpunt moet hebben, waar inwoners terecht kunnen. Ook in Losser", geeft de wethouder aan.
Met ingang van 1 januari 2024 stelt de gemeente Losser het Meldpunt Goed Verhuurderschap in. Bij dit meldpunt kunnen huurders, arbeidsmigranten, woningzoekenden of omwonenden terecht met klachten over ongewenst verhuurgedrag of voor informatie. Het meldpunt is bereikbaar op het emailadres [email protected]
"Het is soms best wel lastig om dit soort dingen te bespreken met je huurbaas, waar je van afhankelijk bent. Dan is een onafhankelijke partij zoals de gemeente die bij klachten op kan treden, prettig voor de mensen”, aldus Van Essen. “We hopen natuurlijk dat het niet nodig is, maar als er iets is, kunnen huurders bij dit meldpunt terecht.”
Een melding bij het meldpunt is gratis. Meldingen kunnen ook anoniem worden gedaan. Daarvoor kan telefonisch contact worden opgenomen. Meer informatie over het meldpunt is te vinden op www.losser.nl
Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden. Met de invoering van deze wet krijgen gemeenten een rol bij het bevorderen van goed verhuurderschap.
Aanleiding voor deze nieuwe wet is dat er bij de verhuur van woningen regelmatig misstanden optreden en dat de mogelijkheid om tegen een verhuurder op te treden op dit moment ontbreekt.
De wet geeft gemeenten de bevoegdheid om handhavend op te treden tegen verhuurders (met uitzondering van woningcorporaties) op basis van de algemene regels voor goed verhuurderschap. Een handhavingsactie start meestal met een melding bij het gemeentelijke meldpunt.