“Winkeliers en horeca profiteren van meer kunst in de binnenstad.” Dat zegt Marijke Agterbosch tijdens de uitzending van de talkshow Hengeloos Peil. De oud-nachtburgemeester en dichter nam het woord op De Zeepkist.
Hengelo kent al een aantal kunstinitiatieven in de nabijheid van het stadscentrum: SchouwArt is een permanente expositie-locatie in de schouwburg en op de vijver van het Prins Bernhardplantsoen wordt regelmatig kunst tentoongesteld. Toch verdient kunst, volgens Agterbosch een nog prominentere plek. Het liefst op de plek van het oude V&D-pand.
Het gebied op en achter de oude V&D gaat flink op de schop. Er komen appartementen en voor de begane grond van de nieuwbouw wordt nog een invulling gezocht.
Volgens Agterbosch een ideale plek voor een expositieruimte: “Het is het hart van de stad: dichtbij het marktplein én bij het station. Mensen die tussen Amsterdam en Berlijn reizen, kunnen dan uitstappen.” Het moet een aanvulling zijn op de al bestaande kunstlocaties.
Agterbosch denkt dat kunst in de winkelstraten ook al een positieve uitwerking kan hebben op het vasthouden van mensen in de binnenstad. “Niet lege etalages gebruiken, want daaraan lopen de mensen zo voorbij.”
Vroeger stonden er vitrines met Hengelose kunst in de Nieuwstraat. Zoiets ziet de oud-nachtburgemeester wel weer zitten: “Was een hele mooie wandeling door de Nieuwstraat. Je blijft dan ook echt staan en zo houd je mensen in de binnenstad.”
20% van de bevolking bestaat uit creatievelingen. Mensen die dingen bedenken. 80 % zijn volgers, uitvoerders. Hengelo wil graag dat die 20 procent niet wegtrekt uit de stad. Daarom moet het klimaat voor deze 20 procent bedenkers aantrekkelijk worden.
Er zijn al veel Hengelose stichtingen die zich richten op het kunstklimaat. Heartpool, Schouwart, Oogst, De Mollerwerf, Bernards Ontmoeting, Art Brut, Museum Hengelo. Deze stichtingen zouden samen een programmaraad kunnen vormen en een aantrekkelijk programma kunnen realiseren in het voormalige V&D pand. Deze centrale plek - dichtbij station en markt – zal mensen aantrekken en vasthouden in de binnenstad.
Kleine toelichting. De Rijksgebouwendienst kent de percentageregeling ‘Beeldende Kunst’. Dit houdt in dat bij bouw, verbouw en aankoop van vastgoed van Rijksgebouwen een bepaald percentage wordt besteed aan kunst.
Daarom doe ik bij deze een beroep op Nijhuis Bouw dit voorbeeld te volgen en minimaal 1 procent van de totale begroting te steken in deze programmaraad. Het zal dit bouwbedrijf sieren.
De Stichting Centrum Management Hengelo vraag ik dit innovatieve idee te steunen. Winkeliers, horeca en marktkooplui zullen ervan profiteren. Een levendige, creatieve plek in het hart van Hengelo zal de binnenstad geen windeieren leggen. Het zorgt er tevens voor dat de Creatieve Klasse onze stad hip genoeg vindt om hier naar toe te trekken en vooral om hier te blijven