Er zijn in 2023 minder verkeersongevallen in Hengelo gebeurd dan vorig jaar. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders aan de Hengelose gemeenteraad. In 2023 waren er 481 ongevallen, waarvan er 133 ongevallen met letsel. In 2022 waren dit er nog 600, waarvan 173 met letsel. Vooral mensen met elektrische fietsen waren betrokken bij ongevallen.
Ieder jaar maakt het college de ongevalscijfers bekend. Deze cijfers hebben betrekking op de periode van januari tot november van dit jaar. In het voorjaar publiceert de Rijksoverheid de definitieve cijfers van het aantal verkeersongevallen. Volgens het college is de verkeerssituatie in 2023 verbeterd. Dit jaar is één persoon omgekomen bij een verkeersongeval. Een groot aantal van de ongevallen betrof fietsers met een elektrische fiets, namelijk 86, waarvan er 64 tot letsel hebben geleid. Het werkelijke aantal ongevallen ligt waarschijnlijk hoger, omdat niet alle incidenten bekend zijn bij de politie, het ziekenhuis of de verzekeraar.
Hoewel er sprake is van een daling ten opzichte van 2022, blijft het aantal ongevallen nog steeds aanzienlijk hoger dan in 2020 en 2021. Volgens de gemeente is het lage aantal ongevallen hoogstwaarschijnlijk toe te schrijven aan de invloed van de coronapandemie: "De verminderde mobiliteit tijdens de coronaperiode heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het lagere aantal verkeersongevallen in 2020 en 2021."
In veertien gevallen waren ouderen met e-bikes betrokken bij een ongeval. "Hoewel het aantal ongevallen met elektrische fietsen onder ouderen met 14 relatief laag lijkt, is het percentage letsel in deze groep opmerkelijk hoog", aldus het college. Het letsel bij ouderen blijkt ernstiger te zijn dan bij ongevallen met reguliere fietsen. Naast mensen met een elektrische fiets zijn vooral jonge automobilisten (18 tot en met 24 jaar) vaker betrokken bij ongevallen.
Dit jaar heeft de gemeente Hengelo haar nieuwe verkeersplannen gepresenteerd om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stad te verbeteren. Het stadsbestuur streeft ernaar dat de maximale snelheid op wegen binnen wijken wordt beperkt tot dertig kilometer per uur. Een voorbeeld hiervan is de Industriestraat, die na veel klachten van omwonenden is omgezet van een vijftigweg naar een dertigweg.
In 2024 wordt gestart met de aanpassing van de Breemarsweg. Hier zullen vrijliggende fietspaden worden aangelegd en worden er wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp van de weg. Buurtbewoners klagen al jaren over straatraces en te hard rijdende auto’s.