Verkeer
Stuur appje
Zoek

Enschede opent kliklijn voor gedupeerden van ongewenst gedrag door 'slechte verhuurders'

347073 huissleutel
Beeld: Pixabay

Brengt de verhuurder van jouw woning te veel borgkosten in rekening? Of ontbreekt het überhaupt aan een huurcontract dat op papier is opgesteld? Dan is deze waarschijnlijk in overtreding. Gemeenten zijn vanaf dit jaar wettelijk verplicht om meldingen van zogeheten 'slecht verhuurderschap' bij te houden. Op de valreep van de jaarwisseling heeft ook de gemeente Enschede een meldpunt ingericht.

De gemeenteraad is per brief al ingelicht over het instellen van het meldpunt slecht verhuurderschap. Voor de gemiddelde kan het nog een flinke klus zijn om deze op de website van de gemeente te vinden. Maar hij is er. Vanaf nu kunnen inwoners van private of particuliere verhuurders melding doen als er sprake is van ongewenst gedrag. In een aantal gevallen kan de gemeente in actie komen.

Slecht verhuurderschap

De pas ingerichte digitale kliklijn is een wettelijke verplichting. Alle gemeenten moeten vanaf dit jaar reageren op wanordelijkheden van verhuurders, dat staat vastgelegd in de Wet goed verhuurderschap. Dat houdt in dat inwoners een verzoek tot handhaving kunnen indienen als er bijvoorbeeld een vermoeden is van discriminatie, intimidatie of bedreiging door een verhuurder.

Andere signalen dat er sprake is van slecht verhuurderschap zijn het te veel in rekening brengen van borgkosten (maximaal 2 maanden kale huur), het ontbreken van een schriftelijk huurcontract en het in rekening brengen van servicekosten die niet als zodanig in de wet zijn benoemd.

Actie of doorverwijzen

Na een (anonieme) melding wordt waar mogelijk actie ondernomen door de gemeente, of de indiener wordt doorverwezen naar de juiste instantie die wel hulp kan bieden. De kosten van de kliklijn (115.000 euro per jaar) worden gedekt door een bijdrage van het Rijk.

Het meldpunt slecht verhuurderschap is alleen bedoeld voor inwoners die van een particuliere verhuurders of bemiddelingsbureau's. Enschedeërs die hun woning huren van een woningcorporatie, moeten zich bij het klachtenloket van de betreffende corporatie melden.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.