Verkeer
Stuur appje
Zoek

Twents Dakar-team gaat in Saoedi-Arabië van start voor de winst: ‘Zit in ons DNA en het is nu ook echt mogelijk’

Martin Roessinl Gert Huzink en navigator Rob Buursen
Monteur Martin Roessink, coureur Gert Huzink en navigator Rob Buursen zijn klaar voor Dakar
Beeld: JDT

Nog een paar uurtjes en dan trappen Dakar-coureur Gert Huzink en zijn navigator Martin Roessink hun Renault MKR Hybride rallytruck aan voor twee loodzware weken door de Arabische woestijn. In de 46ste editie van deze meest slopende rally ter wereld zal het meer dan ooit gaan om ‘rijden met het koppie’.

Het voormalige Riwald Dakar Team van de gebroeders Huzink is na de verkoop van het Almelose metaalrecyclingbedrijf Riwald getransformeerd tot het Jongbloed Dakar Team. De truck vol hybridetechniek van racetruckspecialist MKR van de Tsjechische eigenaar Mario Kress is verder doorontwikkeld en de crew is dezelfde gebleven. Vraag je teammanager Ewald Huzink aan de vooravond van weer een nieuw Dakar-avontuur wat zijn gevoel voor de komende twee weken is, dan kan zich zomaar iets moois voltrekken in de woestijn. ”De crew is er klaar voor. Rijder, navigator en monteurs staan stuk voor stuk op scherp. We melden ons voor de derde keer met een hybridetruck aan de start. In tegenstelling tot de eerste twee keer, durven we nu hardop uit te spreken dat we voor de winst gaan. Winnen willen we altijd. Het zit in ons DNA. Maar het moet technisch ook mogelijk zijn met de nieuwe hybride techniek. En dat is nu mogelijk.”

“Voertuigen gaan steeds minder vaak kapot, terwijl het de bedoeling is dat de helft voortijdig uitvalt. Dan moet het zwaarder”

Zanduinen

Dakar wordt voor de vijfde keer in Saoedi-Arabië verreden. De zwaarste rally ter wereld begint vrijdag met een proloog over 158 kilometer in Alula. De immense zandduinen lonken in de etappes die daarop volgen. Team Huzink voelt zich over zand als een vis in het water. De organisatie heeft dit keer wel extra lastige elementen toegevoegd. ”Dat doet men om de competitie erin te houden”, legt Huzink uit. ”Voertuigen gaan steeds minder vaak kapot, terwijl het de bedoeling is dat de helft voortijdig uitvalt. Dan moet het zwaarder. Na de derde etappe hebben we bijvoorbeeld maar 10 minuten mediatijd om de pers te woord te staan en aansluitend krijgen monteurs slechts 2 uur de tijd voor service aan de trucks. Daarna kun je niets meer doen. De voertuigen gaan in het parque fermé achter het hek.”

Slijtageslag

Het zal volgens Huzink meer dan ooit gaan om rijden met het koppie. De zesde etappe bestaat uit twee delen van iets van 700 kilometer en een kleine 600 kilometer, uitgesmeerd over twee dagen. ”De eerste dag moet je dus niet teveel laten liggen, want dat schuift gewoon door naar tweede dag. En om de druk nog wat op te voeren is er na het tweede deel meteen een verplaatsing over 800 kilometer naar Riaad. De zaterdag is weliswaar een rustdag, maar daar blijft op deze manier weinig van over. Monteurs mogen ook niet vooruit reizen. Het wordt een zware uithoudingsslag. Dit zijn cruciale fases waarin je vooral met het koppie moet rijden om de boel heel te houden. De druk op de crew wordt anders wel heel groot.”

Concurrentie

1Twente en Twente FM gaan Dakar de komende twee weken op de voet volgen. Coureur Gert Huzink toonde zich vlak voor vertrek naar Saoedi-Arabië al optimistisch over de kansen. Hij zei er direct bij dat het wel Dakar is. En dat zegt ook broer Ewald. De Huzinks maak je niks meer wijs als het om Dakar gaat. Ze lopen immers al zo’n 20 jaar mee. Ze weten ook dat je de uitslag niet kunt voorspellen. ”Je kunt nog zo de intentie uitspreken dat je voor de winst gaat, in Dakar ligt twee weken lang het onverwachte op de loer. En de concurrentie is dit keer groot”, verzekert Ewald Huzink. ”Zo’n acht trucks zijn in staat op het podium te eindigen, waarvan er vijf voor de eindoverwinning kunnen gaan. Daartoe behoort ook het Jongbloed Dakar Team.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.