Busreizigers klagen steen en been nadat ze vorige maand te maken hadden gekregen met een nieuwe vervoerder. Arriva nam het busvervoer in Twente over van Keolis en dat ging niet zonder slag of stoot. Elektrische bussen vielen uit en ritten liepen vertraging op. Met als gevolg huilende chauffeurs en balende reizigers. En balen doet ook reizigersorganisatie Rover, die wil dat busreizigers een tegemoetkoming krijgen.
Al vaker verdween een vervoerder van het speelveld en deden nieuwe bussen hun intrede. Die wisseling ging vaak gepaard met de nodige problemen. De opstartproblemen waarmee Arriva kampt, lijken volgens Rover te worden versterkt door personeelstekorten. Dat tekort aan chauffeurs leidt in het hele land tot uitval van bussen, weet directeur Freek Bos. Arriva spreekt tegen dat er sprake is van een personeelstekort.
Toch verbaast Bos zich erover dat een wisseling van de wacht voor problemen in het busvervoer zorgt. "Het is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebben", meldt hij. Bos vindt dat overheden, die gaan over de aanbesteding van het busvervoer, meer oog moeten hebben voor de gevolgen die een wisseling van vervoerder met zich meebrengt.
En de reizigersorganisatie wil meer. Rover vraagt namelijk om reizigers te compenseren voor de vele vertragingen waar ze mee te maken krijgen. Als voorbeeld noemt Rover een gedeeltelijke terugbetaling van het busabonnement.