Arriva rijdt vanaf vandaag in Twente met aangepaste diensten voor de chauffeurs. Dat moet de werkdruk verlichten en voor minder uitval van bussen of vertraging zorgen. Sinds Arriva in Twente rijdt, zijn er veel klachten. Hoeveel busritten er afgelopen maand precies uitvielen, is niet bekend. Door een storing in de bussen zijn er namelijk geen cijfers. Deze maandag beginnen de scholen weer, de provincie heeft er vertrouwen in dat het dan beter gaat.
Arriva verzorgt sinds een maand met RRReis het stad- en streekvervoer in Twente. Sindsdien regent het klachten. Een van de problemen waar de chauffeurs tegenaan lopen, is het traag optrekken van de gloednieuwe elektrische bussen. Vanwege het langzame wegrijden, lopen veel ritten vertraging op. Het systeem waarmee bussen voorrang krijgen en door kunnen rijden bij verkeerslichten – de zogeheten Korte Afstands Radiofrequentie – werkt inmiddels ook bijna overal (behalve in Hengelo). Ook zijn er diverse omleidingen niet meer van toepassing. De dienstregeling van de bussen wordt dus niet aangepast.
Aanpassing van diensttijden moeten ertoe leiden dat de werkdruk voor de chauffeurs afneemt. Het wrange is dat die hoge werkdruk juist vorig jaar al was afgenomen, door afspraken die de bonden met Keolis maakte. Keolis verzorgde tot december vorig jaar het busvervoer in Twente, daarna nam Arriva de concessie over.
Maar de werkdrukverlagende afspraken – afgedwongen na stugge onderhandelingen en lange stakingen – worden niet nageleefd door Arriva, stellen de bonden. Het pakket dat er nu ligt, stemt de vakbond tevreden. Het komt grotendeels overeen met de afspraken die de chauffeurs met Keolis hadden. "Op een paar punten na, maar de rusttijden zijn hetzelfde", laat FNV-kaderlid John Peters aan RTV Oost weten.