De naam van zijn bedrijf staat er toch maar mooi tussen. Tussen grote namen als Nederlandse Spoorwegen, KLM en HEMA. Korné Pot uit Enschede is met zijn makelaarskantoor Libero Aankoop genomineerd in de categorie 'beste merk op TikTok' bij The Best Social Awards. Pot bereikt op TikTok een miljoenenpubliek. Door zogenoemde 'Fundaparels' onder de loep te nemen. Elke dag is er wel iets geks, opvallend of hilarisch te vinden op de woningverkoopsite.
Wie regelmatig op TikTok zit, is zijn video's vast wel eens tegengekomen. Als Korné Pot uit Enschede iets opvallends tegenkomt op woningverkoopsite Funda maakt hij er een video van voor zijn kanaal. Over het meest bizarre logeerbed, bijvoorbeeld, dat hij ooit op Funda tegenkwam, over een FEBO-muur in de keuken, over een woonboot van acht miljoen euro of over de creatieve teksten van makelaars die heel erg hun best doen om de aangeboden woning zo positief mogelijk voor het voetlicht te brengen
De driehonderd video's die hij vorig jaar plaatste op TikTok leverden 100.000.000 views op. Gemiddeld bereikt een video van Pot dus ruim 300.000 mensen. De jury kan de video's van Pot wel waarderen. "Droog, sarcastisch, flauw of hilarisch. Hoe je het ook wil noemen: aan humor geen gebrek in de TikToks van Libero Aankoop."
Hij begon er mee in 2022 nadat hij in contact kwam met een ondernemer die veel deed op TikTok. Eerst richtte hij zich nog enkel op de wonderlijke teksten die verkoopmakelaars regelmatig plaatsen bij de woningen die ze aanbieden.
Maar later verlegde hij zijn aandacht ook naar opvallende foto's. Het duurde niet lang voor het aansloeg. "Dat is het mooie van TikTok. Het gaat om de video. Ook als je niet veel volgers hebt, kun je ook scoren. Zolang de video die je plaatst, maar goed is." Het duurde niet lang voor het account van Pot ontplofte. Zijn volgers tippen hem ook regelmatig als ze een Fundaparel langs zien komen.
Dat mensen het leuk vinden, blijkt wel uit het aantal views dat zijn TikToks het afgelopen jaar haalden. 100.000.000 in totaal. Dat zijn een boel nullen. De best scorende video ging over kookeilanden. Bijna niemand zet immers meer een keuken in zijn huis zonder kookeiland. Ook als dat eigenlijk helemaal niet kan, ziet Pot op veel foto's die hij op Funda tegenkomt. "De best scorende video was de top 13 kansloze kookeilanden. In sommige keukens zijn die kookeilanden zo groot dat het helemaal niet past. Die video is wel heel erg lekker gegaan. Die is alleen al op TikTok 1,7 miljoen keer bekeken."
Korné Pot en zijn team houden zich met hun kantoor enkel bezig met het aankopen van woningen. Verkopen doen ze niet, gaat ook niet gebeuren. Volgens Pot onderschatten veel mensen het nut van een aankoopmakelaar bij het kopen van een huis, terwijl bij de verkoop van een woning vrijwel altijd een verkoopmakelaar in de hand wordt genomen. "Die doet dan ook de aankoop van de woning voor de klant die hij net heeft geholpen bij een woningverkoop." Terwijl het volgens Pot eigenlijk niet iets is wat je er als makelaar even bij doet, een woningaankoop. Het is een vak apart, wat Pot betreft.
Dat geldt ook voor het neerzetten van je bedrijf op social media. Pot ziet dat bedrijven het nog wel eens lastig vinden, zichzelf presenteren via een platform als TikTok. "Bedrijven vinden het moeilijk om een commerciële boodschap naar buiten te brengen. Wat ik doe op TikTok past bij ons bedrijf. Mensen associëren ons direct met de aankoop van woningen. En ze vinden het leuk. Het levert ons ook een boel klanten op."
Op 1 februari wordt bekend wie winnaar wordt in de categorie 'beste merk op TikTok'. Pot heeft niet de minste concurrenten. Hij moet opboksen tegen HEMA, NS en KLM. Grote, traditionele merken. Of hij kans heeft om te winnen? Pot kan het moeilijk inschatten. Vereerd is hij wel dat zijn bedrijf er tussen staat.
Maar winnen? "Het ligt er heel erg aan hoe de jury ons gaat beoordelen. Het succes van de video's zou in ons voordeel kunnen werken, maar we zijn minder divers als het gaat om de soort TikToks die we maken." Dan zit er bij die andere merken toch wat meer variatie in. Pot kan niet veel anders doen dan in spanning afwachten. "Het is wel heel vet dat je tussen dit soort grote namen staat."