De directe treinverbinding van Enschede naar Schiphol verdwijnt eind dit jaar. In plaats daarvan moeten reizigers uit Twente die naar de luchthaven willen, overstappen op Amersfoort Centraal. Dat staat in de concept-dienstregeling voor 2025 die de NS vandaag bekend heeft gemaakt. De politiek in Overijssel zegt 'totaal verrast' te zijn door het besluit.
Nu rijdt er nog elk uur een trein vanuit Enschede, via onder meer Hengelo en Almelo naar Schiphol. Maar die directe treinverbinding stopt, want NS wil dat vanaf 2025 álle intercitytreinen vanuit Twente en Deventer doorrijden naar Den Haag.
De aanpassing wordt volgens de NS gedaan in verband met problemen met de hogesnelheidslijn, de HSL. Tussen Amsterdam en Rotterdam is er scheurvorming in bruggen vastgesteld.
Ondanks de problemen in de Randstad, wil de NS het hogesnelheidsnet in Nederland al wel uitbreiden, naar onder meer Amersfoort en Lelystad. Daardoor gaan andere trajecten, zoals de lijn Enschede-Schiphol, er juist op achteruit. "Dat heeft te maken met de complexiteit van het Nederlandse spoor en de verdeling van de treinen", zegt een NS-woordvoerder tegen RTV Oost.
Het schrappen van de 'Schipholtrein' vanuit Enschede is dus een tijdelijke maatregel, volgens de NS. Al kan de vervoerder niet zeggen hoe lang het gaat duren.
"Eerdere gesprekken met de NS suggereerden dat dit ook definitief kan worden", zegt Hanneke Steen. Zij is wethouder in Hengelo, maar gaat ook namens de Regio Twente over mobiliteit. "De treinreiziger in Overijssel is hier de dupe van en mag in Amersfoort met z’n volle koffer de - nu al - krappe overstap proberen te halen. Het is onbegrijpelijk dat er weer een directe bestemming wordt geschrapt."
Uiteindelijk is het overigens de bedoeling om de treinen op de hogesnelheidslijn vanuit het westen door te laten rijden naar Zwolle, Leeuwarden en Groningen, en ook naar Enschede.
In de concept-dienstregeling van 2025 staat verder dat de NS in de weekenden een extra late intercity van Enschede naar Amersfoort wil laten rijden. Nu vertrekt de laatste IC-trein om 22:46 uur, maar dat wordt 23:16 uur.
De plannen van de NS zijn nog niet definitief, omdat ze ook nog goedgekeurd moeten worden. Dat gebeurt na overleg met overheden en reizigersorganisaties. Maar op een paar kleine wijzigingen na, worden de plannen vaak zo goed als volledig overgenomen.
Hanneke Steen hoopt dat de provincie Overijssel de NS nog op andere gedachten kan brengen. "Het voelt alsof de regio weer de randstedelijke problemen moet oplossen." Voor het wekelijkse vragenuurtje van de gemeenteraad, aankomende maandag, heeft Burgerbelangen Enschede het onderwerp op de agenda gezet. De lokale partij wil van het college onder meer weten of zij het voortouw gaat nemen richting 'Den Haag' om ervoor te zorgen dat de rechtstreekse verbinding met Schiphol in stand blijft.