De Enschedese gemeenteraad heeft geen goed woord over voor het voornemen van de NS om met ingang van volgend jaar de rechtstreekse verbinding vanuit de regio met Schiphol te beëindigen. BBE-raadslid Hans de Ruiter bood het college een door alle partijen ondertekend statement aan: verlies van rechtstreekse verbindingen is ‘voor ons als gemeenteraad van Enschede niet acceptabel’.
Grote infrastructurele projecten zoals een snelle spoorverbinding naar Berlijn of Münster, of verbreding van de N35, staan vooralsnog op het regionale wensenlijstje. Niet zonder reden: Twente (en zeker Enschede) ligt nèt even te ver van grotere economische centra, die van belang zijn voor de economie en de verdere ontwikkeling van (stad en) regio. Er wordt inmiddels al ruim een decennium over snellere verbindingen gesproken, maar realisatie gaat traag.
Dat de NS nu voornemens is om een bestaand - en niet onbelangrijke - verbinding voor Twente te schrappen, is zout in een oude wonde. De Ruiter (BBE) opende zijn bijdrage maandagavond dan ook met een citaat uit dat bekende gedicht van Wilmink: Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede.
Het statement van de voltallig raad herinnert eraan dat de reistijd tussen Twente en de Randstad al 65 jaar niet noemenswaardig is verbeterd. Eerder al werden de rechtstreekse verbindingen naar Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal geschrapt. Nu dreigt ook Amsterdam Zuid niet meer rechtstreeks bereisbaar te zijn.
Wie in 2025 naar Schiphol wil, moet overstappen in Amersfoort. Op hetzelfde perron (net als nu, als je naar Amsterdam of Rotterdam Centraal wilt). Overstaptijd: 3 minuten. Dat is krap en ‘niet realistisch en betrouwbaar’, schat de Enschedese raad in. Het staat er niet, maar tussen de regels lezend: met tassen en koffers, dan wel in het geval van een kleine vertraging.
Het Enschedese college zit niet aan de bestuurstafel van de NS. Rechtstreekse invloed is er niet. Met het statement geeft de gemeenteraad vooral de lobby richting Den Haag en NS een steuntje in de rug, een lobby waarin regio en provincie gezamenlijk optrekken.
Volgens de NS wordt de verbinding Twente-Schiphol tijdelijk geschrapt. Reden is dat een aantal spoorbruggen scheuren vertoont en versterkt moeten worden. Als dat gebeurd is, wordt de verbinding wellicht weer hersteld. Het is ook dat ‘wellicht’ en de onduidelijkheid over het wanneer dat de raadsleden zorgen baart.