Verkeer
Stuur appje
Zoek

Buschauffeurs in Twente leggen werk neer als er voor vrijdag geen betere werktijden zijn

Still elektrische bus arriva rrreis 1twente
Beeld: 1Twente

Als Arriva niet voor aankomende vrijdag de oude rij- en rusttijden van buschauffeurs in Twente invoert, dan volgen er stakingen. Daarmee dreigt vakbond FNV, waar het geduld inmiddels op is. "We hebben alles geprobeerd om Arriva te bewegen", schrijft de vakbond in een brandbrief, die RTV Oost heeft ingezien.

Arriva nam begin december het busvervoer in Twente over van Keolis, maar daarbij werden de ruimere rij- en rusttijden die onder Keolis golden, geschrapt. Buschauffeurs moeten zich daardoor haasten en kunnen nauwelijks rust nemen, stelt FNV.

Wrijving en agressie

"Buschauffeurs hebben al een heel onregelmatige werkweek en de diensten zijn zwaar", zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. "Je rijdt van halte naar halte, geplaagd door de tijd. Zeker nu, met de nieuwe bussen, materieel dat nog niet vlekkeloos rijdt en met nieuwe, veel te krappe rijtijden."

De reiziger is daar de dupe van, zegt de FNV-bestuurder. "Bij elke halte waar je te laat bent, heb je te maken met geïrriteerde mensen. Er ontstaat steeds meer wrijving en agressie."

'Arriva breekt belofte'

Na druk vanuit de vakbond heeft Arriva sinds 7 januari wel de 30 minuten aaneengesloten pauze vastgelegd in het dienstrooster, maar daarmee zijn de oude rij- en rusttijden nog niet volledig terug.

Arriva zou dat eerder wel beloofd hebben, maar nu wil de vervoerder de rusttijden die onder Keolis golden juist helemaal niet meer invoeren, stelt FNV. "Dat doen ze omdat ze daarmee personele capaciteit besparen. Maar dat betekent een torenhoge werkdruk voor werknemers", schrijft FNV-bestuurder Van der Gaag in een brandbrief aan de provincie, die over het busvervoer gaat.

Stakingen

Als Arriva niet voor aankomende vrijdag, 16 februari, over de brug komt, dan is de kans groot dat de buschauffeurs acties gaan voeren en het busvervoer (deels) stil komt te liggen. "Wij zullen dan een ultimatum stellen en mogelijk overgaan tot het voeren van acties tot eind februari. Wij hopen een dergelijke situatie te allen tijde te voorkomen", zegt Van der Gaag.

De oorzaak van de te krappe rij- en rusttijden ligt volgens FNV in de marktwerking in het openbaar vervoer. "Bedrijven schrijven zich te goedkoop in en gaan vervolgens gedurende de concessietermijn op zoek naar marge en dat resulteert in het uithollen van de rij- en rusttijden van de chauffeurs", aldus de FNV-bestuurder.

Reactie Arriva

Arriva zegt in een reactie dat het de rij- en rusttijden die sectorbreed zijn afgesproken hanteert. "Met de OR Twente bij Keolis zijn echter nadere specifieke afspraken gemaakt die wij bij Arriva niet kennen. Deze afspraken zijn anders dan de CAO die bij ons als uitgangspunt geldt. Hierover zijn we nu in gesprek met onze Ondernemingsraad, niet met de vakbonden. Deze gesprekken lopen nog", zegt een woordvoerder.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.