"De tijd van uitstellen, dralen en afwachten is voorbij. Het is tijd om te komen tot afspraken voor goede werkomstandigheden." Met die woorden sluiten vakbonden FNV en CNV een brief aan Arriva-directeur Ghislaine Aarts af. Die vervoerder nam eind vorig jaar het busvervoer in Twente over en dat gaat gepaard met onder meer knellende dienstroosters en een hoge werkdruk. De bonden willen dat Arriva met oplossingen komt. "Als die uitblijven moet u sterk rekening houden met acties binnen uw bedrijf.
Met de brief aan directeur Aarts laten de bonden weten dat de maat vol is. FNV en CNV dringen er al maanden bij Arriva op aan dat de nieuwe streekvervoerder de rij- en rusttijden overneemt die golden onder Keolis, de vorige busvervoerder in Twente. Arriva heeft die tijden ingekort, waardoor buschauffeurs zich moeten haasten en amper tijd hebben om rust te nemen of pauze te houden. Een haperende nieuwe vloot elektrische bussen maakt de situatie er niet beter op.
Arriva is, na druk vanuit de bonden, al wel met een handreiking gekomen. Begin januari is in het dienstrooster een aangesloten pauze van een half uur opgenomen. Maar daarmee zijn de oude rij- en rusttijden niet volledig terug. De bonden dringen daarom nog altijd aan op op- en afstaptijden en overstaptijden die minimaal gelijk zijn aan de tijden die Keolis hanteerde. Bovendien eisen de bonden dat er bijvoorbeeld geen verslechteringen worden doorgevoerd die de werkdruk voor de buschauffeurs verhogen.
Om de druk op te voeren, stelden de bonden een ultimatum. Arriva moest uiterlijk afgelopen vrijdag de eisen inwilligen. Zo niet, dan zouden er stakingen volgen. Maar, zo schreef Arriva-directeur Aarts vorige week aan FNV en CNV, de bonden moeten zich wat meer gedeisd houden bij het maken van afspraken over dienstroosters en werktijden van de buschauffeurs. Arriva en de chauffeurs komen daar volgens haar zelf uit.
De bonden denken daar anders over. Zij hebben er geen vertrouwen in dat Arriva tot goede afspraken met de chauffeurs komt. Bovendien stuit de kritiek van Aarts op FNV en CNV het bestuur van die bonden tegen de borst. "Wij vinden het heel bijzonder dat u stelt dat onze acties een verstoring van het proces zijn", stellen ze in een brief aan Aarts.
Volgens de bondsbesturen had alles al lang in kannen en kruiken kunnen zijn als Arriva eind vorig jaar tot afspraken had willen komen met FNV en CNV. "Maar u weigerde dat. Dus het feit dat er nog geen stabiel en goed dienstenpakket ligt, komt niet door onze acties, maar komt geheel voor uw rekening!"
De bonden sluiten de gepeperde brief aan Aarts af met de mededeling dat ze graag met de Arriva-directeur afspraken had willen maken. Niet in de laatste plaats om er zo voor te zorgen dat de chauffeurs weer met plezier achter het stuur kruipen. "Uw opstelling tot nu toe dwingt ons echter de weg van actievoeren in te gaan."
Of het zo ver komt, is aan de leden. Aan de buschauffeurs dus. Vrijdag houden FNV en CNV ledenvergaderingen om met de chauffeurs te bespreken of het tot acties komt. In de uitnodiging aan de leden stellen de bonden dat ze hopen dat het niet zo ver hoeft te komen.
Tegelijkertijd schrijven de bonden ook dat voor hun de maat vol is. "Het is bedroevend te vernemen dat Arriva onnodig en onaanvaardbaar de werkdruk hoog wil houden in verband met gewenste besparingen op het personeel. Het ziekteverzuim is schrikbarend hoog, mensen zoeken ander werk. De formatie is niet op orde, het materiaal is niet op orde en noem zo maar op."
Als de chauffeurs vrijdag voor acties kiezen, dan ontvangt vervoerder Arriva begin volgende week 'een officieel ultimatum met onze eisen'. Hoe die mogelijke acties eruit zien en wanneer die worden gehouden, wordt ook vrijdag besproken.