Een motie van de Oldenzaalse VVD-fractie, die het college oproept bij de NS aan te dringen op behoud van de treinverbinding van Twente naar Amsterdam-Schiphol, kan op de groeiende stapel bezwaren. Wethouder Evelien Zinkweg liet tijdens de gemeenteraadsvergadering namelijk weten dat er al een brief van deze strekking namens alle 14 Twentse gemeenten naar de NS is gestuurd. Toch toonde ze zich blij met de motie als blijk van het breed gedragen ongenoegen over het voornemen van de NS.
In de brief aan de NS en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat verzoekt de gemeente Oldenzaal, samen met de andere 13 Twentse gemeenten, de NS devoorgestelde verslechtering van de dienstregeling met klem niet door te voeren. Onlangs werd duidelijk dat de NS van plan is vanaf 2025 de directe intercityverbinding van Twente met Schiphol te schrappen, door de treinen van Twente naar Den Haag te laten rijden. “Dit is de zoveelste grote verslechtering in de dienstregeling tussen Twente en de Randstad van de afgelopen jaren. Twente is de directe en frequente verbinding met Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal eerder al kwijtgeraakt.”
Door het schrappen van de Schiphol-lijn komt volgens de Twentse gemeenten ook de mogelijkheid om Amsterdam en Schiphol nog via Amsterdam-Zuid rechtstreeks te bereiken te vervallen. “Dit is een groot nadeel voor mensen, die om welke reden dan ook, baat hebben bij een directe verbinding van en naar Twente. Het gaat om veel meer reizigers dan mensen met een aansluitende vlucht vanaf Schiphol. Het gaat ook om mensen die slechter ter been zijn. Een overstap op Amersfoort zal voor deze mensen extra reistijd betekenen, omdat de drie minuten geen realistische betrouwbare overstaptijd is.”
De NS heeft weliswaar aangegeven dat het om een tijdelijke maatregel gaat, maar voor de Twentse gemeenten is ook een tijdelijke maatregel onacceptabel. Te meer omdat ook onduidelijk blijft of de aansluiting van drie minuten op Amersfoort wordt gewaarborgd, waardoor reizigers het risico lopen de aansluiting te missen. In de brief wordt er op gewezen dat, in tegenstelling tot elders in het land, de reistijd tussen Twente en de Randstad al jaren niet noemenswaardig is verbeterd.
Uiteindelijk stemde Maarten van der Waal (D66) als enige tegen de motie. “Hoeveel mensen gaan er eigenlijk per trein naar Schiphol?”, zo vroeg hij zich af. “Waarom concentreren we ons zo op Schiphol?” Dat kwam hem op een sneer van indiener Geert Nijland (VVD) te staan. Refererend aan de voorliefde van de D66’er voor de fiets als milieuvriendelijk vervoermiddel, voegde hij hemafgemeten toe: “Het is voor ons onmogelijk om het fietsverkeer richting Schiphol te stimuleren.”
In antwoord op de brief van de Twentse gemeenten, alsmede een woensdag aangenomen motie van Gedeputeerde Staten, laat regiodirecteur Maarten Haverkamp weten dat de NS op dit moment geen andere oplossing ziet voor de problemen op de Hoge Snelheids Lijn (HSL) dan het schrappen van de rechtstreekse verbinding Enschede-Schiphol. “Om de rechtstreekse verbinding tussen Enschede en Schiphol terug te laten keren is opheffing van de (extra) tijdelijke snelheidsbeperkingen op de HSL noodzakelijk”, zo schrijft hij. Op dit moment is het volgens de NS onbekend wanneer ProRail de (extra) snelheidsbeperkingen opheft. Als pleister op de wonde voor Twente zegt de regiodirecteur dat de nieuwe dienstregeling voor 2025 ook ‘verbeteringen’ kent.Zo krijgen de reizigers, waarvan het overgrote deel volgens hem vanaf Enschede richting Utrecht reist, tweemaal zoveel rechtstreekse treinen naar Utrecht en Den Haag. Volgens regiodirecteur Haverkamp verandert er voor circa 80 procent van de reizigers tussen Twente en de Randstad niets en moet circa 20 procent altijd overstappen in Amersfoort. Ook voor reizigers richting Amsterdam Centraal zijn er ook geen veranderingen. En daarnaast wil NS in het weekend - op vrijdag- en zaterdagavond - een extra late Intercity van Twente naar de Randstad rijden en wil NS veel meer Sprinters rijden tussen Apeldoorn en Twente.