Deelscooters van het Amsterdamse bedrijf Felyx zijn niet langer in Hengelo te vinden. De vergunning van het bedrijf is verlopen en er is nog geen nieuwe vergunning verleend door de gemeente Hengelo, want het bedrijf had volgens Hengelo in oktober al een nieuwe vergunning moeten aanvragen. Felyx laat weten zo snel mogelijk terug te willen keren in het straatbeeld van Hengelo.
In Hengelo zijn op de zogenaamde ‘hubs’ en op straat nu alleen nog maar deelfietsen van Bolt te zien. Tot voor kort waren ook de groene deelscooters van Felyx aanwezig in Hengelo, maar vanwege de verlopen vergunning moest Felyx Hengelo verlaten.
De gemeente bevestigt dat de oude vergunning van het bedrijf is verlopen. “Vorig najaar kon elke partij een vergunning aanvragen om actief te zijn of te blijven in Hengelo”, zegt de gemeente. De opbouw van de vergunning is in samenwerking met de gemeente Enschede gegaan, maar het bedrijf moest volgens de gemeente Hengelo in beide steden een vergunning aanvragen. “Ze hebben enkel in Enschede een vergunningaanvraag gedaan”, aldus een Hengelose gemeentewoordvoerder.
Het stadsbestuur wil binnenkort de inschrijvingsperiode voor deelvervoerders weer openen: “Dit betekent dat geïnteresseerde deelvervoeraanbieders een nieuwe vergunningsaanvraag kunnen doen.”
Het Amsterdamse deelvervoersbedrijf geeft aan graag weer terug te willen keren naar Hengelo: “Zodra de nieuwe vergunningsprocedure is afgerond en wij weer een vergunning hebben verkregen, komen we graag terug naar Hengelo. De exacte tijdslijn hiervoor is afhankelijk van de gemeente”, aldus een woordvoerder van Felyx.
Twee jaar geleden kwamen de eerste bedrijven met deelscooters en -fietsen naar Hengelo en Enschede. Om een wildgroei aan deelscooters en -fietsen (en de daarmee gepaard gaande overlast) te voorkomen, kwamen het Hengelose en Enschedese stadsbestuur met een vergunningsplicht. Ook werden er zogenaamde ‘hubs’ ingevoerd; dit zijn speciale plekken waar deelscooters geparkeerd kunnen worden. Buiten die plekken kunnen ze niet door potentiële gebruikers geactiveerd worden.
Lees verder onder de afbeelding.
Mobiliteitswethouder Hanneke Steen vertelde vorig jaar tegen 1Twente dat er afspraken zijn gemaakt met de verschillende aanbieders van deelvervoer: "We moeten goede afspraken maken met de aanbieders en de gebruikers aanmoedigen om hun scooters en fietsen alleen nog op de afgesproken plekken achter te laten, anders verdwijnt het maatschappelijk draagvlak voor deelmobiliteit”, zei de wethouder vorig jaar.
Het college van burgemeester en wethouders ziet een belangrijke rol voor het deelvervoer in de stad, zeker nu het ‘jonge professionals’ naar bijvoorbeeld Hart van Zuid wil trekken. Dit zijn veelal mensen die geen auto bezitten, maar juist gebruik maken van het openbaar vervoer en deelvervoer.