Verkeer
Stuur appje
Zoek

Twentse buschauffeurs van Arriva willen gaan staken nu ultimatum vakbonden is verstreken

Foto bussen hengelo arriva
Beeld: 1Twente

Buschauffeurs van Arriva in Twente willen binnenkort het werk neerleggen. De partijen kunnen het niet eens worden over de rij- en rusttijden. “Binnen enkele dagen maken wij de actiedagen bekend”, zegt vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer. Vorige week stelden de vakbonden een ultimatum aan Arriva om in te stemmen met de eisen. Wel houden de vakbonden de deur nog open voor Arriva.

Arriva heeft volgens FNV Streekvervoer niet aan de gestelde eisen voldaan die in het ultimatum zijn genoemd. Op korte termijn zal de staking worden aangekondigd: “We zullen de acties daarom minimaal 48 uur van tevoren aankondigen. Ook heeft Arriva daarmee nog extra tijd om het overleg met ons aan te gaan”, zegt vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag.

Stakingsbereidheid

Voor reizigers betekent dit dat er bij een staking veel buslijnen uitvallen. Van de chauffeurs die lid zijn van de vakbond, heeft 96 procent aangegeven gehoor te willen geven aan een werkonderbreking. Dat komt neer op zo'n 150 buschauffeurs. Gemiddeld werken er op een dag tweehonderd buschauffeurs in Twente.

Reizigers

Van der Gaag snapt dat de reizigers de dupe worden van de staking: “Ik vind het erg vervelend voor de reizigers. De chauffeurs willen niets liever dan reizigers op een gezonde manier vervoeren.” Volgens FNV Streekvervoer lukt dat met de huidige rij- en rusttijden niet; het ziekteverzuim onder Twentse buschauffeurs ligt op ongeveer twintig procent. “Soms moet je tot actie overgaan.”

De vakbonden kunnen het niet eens worden met Arriva over de rij- en rusttijden. Het vervoersbedrijf verzorgt sinds 10 december het busvervoer in de regio. De vakbonden willen dat de gemaakte afspraken die onder de vorige vervoerder van kracht waren worden heringevoerd.

Foto bussen hengelo arriva
Lees ook
Vakbonden stellen ultimatum aan Arriva voor betere rij- en rusttijden: 'Chauffeurs zijn erg boos'

Geen vlekkeloze start

De start voor Arriva in Twente verliep allesbehalve vlekkeloos: de elektrische bussen trokken te langzaam op en er waren problemen met het opladen van de bussen. Hierdoor ontstonden er vertragingen, waardoor veel reizigers geïrriteerd werden en hun woede uitten tegen de chauffeurs. Ook ligt de werkdruk hoog, omdat er door vertragingen bijna geen tijd is om even de benen te strekken.

De vakbonden eisen dat chauffeurs een 30 minuten aaneengesloten pauze moeten hebben. Volgens Arriva is dat momenteel niet haalbaar en heeft het bedrijf gezegd te streven naar een pauze van 25 minuten. Ook doet Arriva water bij de wijn wat betreft het in dienst melden; Arriva biedt 25 euro per maand erbij. In april wil het bedrijf nieuwe rij- en rusttijden invoeren.

'Beterschap beloofd'

Vorige week trok Arriva het boetekleed aan en beloofde beterschap. “Het spijt mij dat deze weken een rottige ervaring vormden in jullie loopbaan als chauffeur. Ik trek me dat aan”, sprak Arriva-regiobestuurder in een videoboodschap gericht aan de buschauffeurs.

icon_main_info_white_glyph

Reactie Arriva

“De vakbonden stellen eisen aan de Randvoorwaarden 2024, het Kledingreglement en het ‘werken naar wens’. Wij vinden dat de vakbonden geen recht hebben om over deze eisen collectieve acties te voeren. Er is namelijk geen sprake van een belangengeschil dat werknemers in gezamenlijkheid raakt en dat door collectief onderhandelen kan worden opgelost. In eerdere brieven gaven de vakbonden aan liever niet over te gaan tot juridische procedures en collectieve acties, tenzij dit de enige uitweg is voor hun leden. Wij gaan er daarom vanuit dat de dreiging met acties zorgvuldig is overwogen en juridisch kan worden onderbouwd door vakbonden. Wij hebben de vakbonden nu verzocht om deze juridische onderbouwing met ons te delen. Zo kunnen wij hun standpunten inhoudelijk beoordelen en een gang naar de rechter misschien voorkomen. Wij gaan ervan uit dat het ultimatum vervalt.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.