Eén op de drie online aangekochte kledingstukken gaat retour en daarvan wordt een groot deel vernietigd. De laatste cijfers in een nieuw rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA) komen tot de zorgelijke optelsom van 264.000.000 kilo textiel per jaar in Europa.
Bertram Wevers is directeur van de Almelose katoenrecycler Frankenhuis BV en schrikt van die getallen. Dat het om grote hoeveelheden gaat, was ook hem bekend. ”Maar dit is wel heel veel. Ik weet niet of de getallen echt kloppen. De verwerking van ongebruikt textiel is in ieder geval een gigantische industrie. Dat is bekend. Wij nemen daarom uit principe geen ongedragen kleding in voor de verwerking tot vezel.”
Frankenhuis verwerkt gebruikt product tot vezel voor uiteenlopende doeleinden in hergebruik. Het Europees Milieuagentschap vertaalt de 264.000.000 kilo vernietigde textiel per jaar voor de beeldvorming tot 3.4 miljard T-shirts. Wevers: ”Wij vertalen hoeveelheden liever in vrachtwagens omdat we per vrachtwagen leveren. Bij genoemde hoeveelheden praat je dus over 10.000 vrachtwagens. Dat is immens.”
Wevers legt uit dat het economisch model bepalend is voor wat er met retourproducten gebeurt. Dat een kledingstuk nog een keer de etalage ingaat komt vaker niet voor dan wel. ”Men bekijkt wat de herverkoopwaarde is. En die hangt af van de ‘handlingkosten’ voordat het product weer voor distributie gereed is gemaakt. Voor een T-shirt van een paar euro zijn die kosten te hoog en dan wordt zo’n kledingstuk weggegooid. Het is dus puur een economische afweging. Wij nemen dat T-shirt niet in. Dan werk je mee aan de instandhouding van het vernietigen van ongebruikt product en dat moet je niet willen. Kleding moet eerst zijn gedragen voor het de recycling ingaat.”
Oplossingen zijn er wel, maar niet van vandaag op morgen. Vooral omdat de wetgever traag is, ervaart Wevers ook als directeur van Frankenhuis. ” We hebben het over artikelen die nog niet zijn gedragen door overproductie of omdat mensen ze terugsturen. Op Europees niveau is wetgeving in de maak die verbiedt dat ongedragen kleding nog langer wordt vernietigd. En er wordt gewerkt aan de verplichting vanaf 2027 een gerecycled percentage in nieuwe kleding te verwerken. Wat mij betreft beginnen we daar morgen al mee.”
En een deel van de oplossing ligt volgens Wevers zo voor het oprapen: ”Koop niet voor ieder feestje een nieuw shirt. Draag kleding vaker en laat de industrie ophouden met om de haverklap nieuwe collecties op de markt te brengen. Het consumentengedrag zal echt moeten veranderen. Koop daarom een wat duurzamer kledingstuk dat misschien een paar euro meer kost, maar dat je langer en vaker kunt dragen.”