Automaatje moet het per 1 juli zonder subsidie doen. Enschede stak drie jaar geleden geld in het vervoersproject voor senioren, maar die subsidieperiode loopt nu af en wordt vooralsnog niet verlengd. Dat kan in het uiterste geval betekenen dat de vrijwillige dienstverlening aan oudere inwoners stopt, zo meldt welzijnsorganisatie Alifa Senioren op Facebook.
Automaatje is een initiatief van de ANWB waarbij vrijwilligers met een eigen auto minder mobiele mede-inwoners naar bijvoorbeeld een doktersafspraak of de verjaardag van een kleinkind brengen. In Enschede is het niet de ANWB maar welzijnsorganisatie Alifa die de dienst aanbiedt en coördineert. Volgens Alifa verzorgen 100 chauffeurs daar zo’n 1000 ritten per maand. Acht ‘ritbemiddelaars’ coördineren dat.
Automaatje dreigt ten onder te gaan aan het eigen succes. Enschede was, volgens een woordvoerder van Alifa, de enige gemeente die geld stak in de vervoersdienst. Elders wordt de dienst op louter vrijwillige basis aangeboden. Reden voor die financiering was de grote belangstelling bij de start in 2019; er was een professionelere aanpak gewenst. Die werd mogelijk gemaakt met een pilot en een daaraan gekoppelde subsidie.
Volgens de woordvoerder waren drie jaar geleden ‘sociale componenten’ mede aanleiding om de gesubsidieerde pilot te starten. Dat ging onder meer over ouderen die makkelijker een sociaal leven op peil konden houden, beter deel konden nemen aan het maatschappelijke leven en contacten tussen vrijwillige chauffeurs en afhankelijke en soms kwetsbare oudere inwoners.
Hoop was tevens dat deelname aan Automaatje zou leiden tot verminderd gebruik van de Regiotaxi, een Wmo-voorziening die de gemeente geld kost.
Met name dat laatste is niet gebeurd. In een brief aan de gemeenteraad stelt het Enschedese college dat het gebruik van de Regiotaxi in het laatste jaar alleen maar is toegenomen. Die Regiotaxi is, met de Arrivapas, een gesubsidieerde voorziening. Net als Automaatje. Structurele financiering van het laatste, zou overlap van subsidie zijn.
Het college erkent in die raadsbrief dat Automaatje een maatschappelijke waarde heeft (eenzaamheidsbestrijding en zorgondersteuning worden specifiek genoemd), maar die ‘is moeilijk te verzilveren ten opzichte van de meerkosten’. Het levert geen besparing van de Wmo op.
Alifa vindt, zo laat de woordvoerder weten, dat die maatschappelijke waarde van Automaatje onvoldoende is meegenomen in het besluit de subsidie te stoppen. De welzijnsclub is naar eigen zeggen al twee jaar met de gemeente in gesprek om structurele financiering voor het vervoersproject los te weken, maar is daarin niet geslaagd.
De SP heeft de brief van het college, met een toelichting op dat besluit, op de agenda gezet voor de raadsvergadering (commissievergadering) van aanstaand maandag. Alifa heeft aangekondigd daar te zullen inspreken. Raadsvergaderingen zijn online live te volgen.