“Op de afrit van de N347 richting Enter en Rijssen is het met name in de spitsuren erg druk. We vragen of deze afrit ingericht kan worden als tweebaansweg”, vertelt NEW-fractievoorzitter Cindy ter Riet in het radioprogramma Twente wordt Wakker.
“Het verkeer richting Rijssen en Enter is de afgelopen jaren toegenomen. Rijssen en Enter breiden uit: meer industrie, meer woningen. Dat betekent dat de afslag vanaf de A1 bij industrieterrein De Elsmoat steeds drukker wordt.”
De afrit komt uit op de Rijssenseweg. Linksaf gaat het verkeer naar Rijssen, rechtsaf naar Enter. De afrit is een eenbaansweg, maar wordt aan het eind door het verkeer als tweebaansweg gebruikt. “De weg is zo aangelegd dat je aan het eind precies met 2 auto’s naast elkaar kunt staan. Het verkeer regelt zich daar: linksaf naar Rijssen, rechtsaf naar Enter, naast elkaar. Dat mag niet, maar het gebeurt wel. Daardoor loopt het verkeer ook mooier door en loopt het niet vast op de afrit.”
Maar de situatie wordt er zo niet veiliger op, aldus NEW. “Over de afrit loopt een fietspad. Dan staan er 2 auto’s naast elkaar, de bermen zijn kapot gereden. Voor de fietsers is het onoverzichtelijk, en ook voor de automobilisten die daar staan”, aldus Ter Riet.
Vandaar het verzoek van de fractie NEW aan het college van B&W om in contact te treden met Rijkswaterstaat om de situatie op de afrit N347 bij Enter te verbeteren. “Wij willen heel graag de mogelijkheid bekijken of daar een tweebaans afrit kan komen, zodat deze afrit in iedere geval netter en mooier is ingericht.”
Bovendien hebben college en raad vastgesteld dat uitbreiding van het industrieterrein aan de Rondweg in Enter onderzocht kan worden. “Dat betekent ook dat de industrie toeneemt. We willen het college van B&W ook vragen of ze kunnen kijken of er wellicht een aparte afrit kan komen die rechtstreeks naar het industrieterrein gaat. Zodat het vrachtverkeer dat daar moet zijn Enter niet meer indraait en niet op de afrit komt waar we het net over hadden, en ook niet op de rotonde die iets verderop ligt. Zodat vrachtwagens, auto’s en fietsers elkaar uiteindelijk niet meer tegenkomen.”
Ter Riet weet dat zoiets tijd vraagt. Het is goed om dit nu aanhangig te maken bij de provincie, stelt ze. “We vragen of de provincie bereid is dit in de komende jaren aan te passen. Snel gaan deze dingen nooit, dat duurt jaren. Het is goed om er toch naar te kijken en wie weet is dit een mooie oplossing voor iedereen.”