Verkeer
Stuur appje
Zoek

Veertig Automaatje-chauffeurs schuiven aan in de Enschedese raadszaal: toch gesprek over vervolg vervoersdienst

Automaatje 4
Zo'n veertig chauffeurs van Automaatje namen maandagavond plaats in de Enschedese raadszaal, waar gesproken werd over voortzetting van de subsidie aan de vervoersdienst.
Beeld: Ernst Bergboer

Zo’n veertig vrijwillige chauffeurs van Automaatje namen maandagavond plaats op de publieke tribune en op vacante zetels in de Enschedese raadszaal. De gemeenteraad besprak daar de voorgenomen stopzetting van de subsidie aan de vrijwillige vervoersdienst.

De gemeente besloot de subsidie aan Automaatje per juli stop te zetten, met als belangrijkste reden dat de vervoersdienst niet heeft geleid tot minder gebruik van de RegioTaxi. Enschede is de enige gemeente die de vervoersdienst een subsidie verstrekte. De SP agendeerde de brief die het College daarover stuurde aan de raad.

Automaatje en RegioTaxi

Dat Automaatje in Enschede een subsidie kreeg, hangt samen met de toeloop die ontstond bij de start in 2019. Er was professionele ondersteuning nodig om die in goede banen te leiden. Welzijnsorganisatie Alifa werd daarvoor aangezocht en startte een pilot. De gemeente stelde een potje geld beschikbaar.

Rollator winkelcentrum parkeerplaats
Lees ook
Enschede trekt stekker uit subsidie Automaatje

Daarbij werd verondersteld dat gebruik van de RegioTaxi - eveneens een gesubsidieerde vervoersdienst - zou afnemen. Om gebruik te maken van de RegioTaxi is een pasje nodig. Niet alle gebruikers van Automaatje hebben zo’n pas.

‘Je loopt mee, je brengt thuis’

Twee van de Automaatje-vrijwilligers spraken in, tijdens de vergadering van de gemeenteraad. Veel kwetsbare inwoners, die soms geen alternatief hebben, maken gebruik van de vervoersdienst. Volgens Alifa gaat dat om 1000 ritten per maand. “Automaatje is geen taxi, maar een maatje. Met een auto”, typeerde een van de insprekers de inzet van de dienst en de chauffeurs. “We lopen mee, helpen mensen niet te verdwalen in het ziekenhuis als ze bordjes niet kunnen lezen, en brengen thuis.”

150.000 euro, maar waarvoor precies?

Alifa ontvangt een bedrag van 116.000 euro aan subsidie om de ondersteuning en coördinatie voor Automaatje te verzorgen. Dat geld komt uit de pot voor uitvoering van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning), waar Enschede al een structureel tekort heeft. Net als overigens de meeste gemeenten in Nederland.

Lees verder onder de afbeelding.


Harmjan Vedder
Wethouder Harmjan Vedder in gesprek met chauffeurs van Automaatje, wijzend naar de publieke tribune die vol zit met collega-chauffeurs.
Beeld: Ernst Bergboer

Waar Alifa dat geld precies aan besteedt, is niet helemaal inzichtelijk gemaakt. Er is een coördinator in dienst en de welzijnsorganisatie is een wat minder helder in kaart gebracht aantal uren kwijt aan ondersteuning.

Politiek wil Automaatje behouden, maar heeft vragen

De discussie in de gemeenteraad draait vooral om die afweging tussen kosten, bereikbaarheid en de sociale betekenis die Automaatje biedt. Mensen die een gewone taxi kunnen betalen of voor wie de RegioTaxi beschikbaar is, kunnen ook zonder een dienst als Automaatje. Maar er zijn ook inwoners voor wie dat niet geldt. Of voor wie de extra tijd en aandacht die vrijwillige chauffeurs kunnen bieden een onmisbare schakel is om nog wat mee te kunnen blijven doen.

Wethouder en Alifa gaan om tafel

Vraag is voor hoeveel inwoners dat geldt en wat er dan nodig is om professionele ondersteuning te bieden aan een dienst die verder op vrijwilligers draait. De stemming tussen de verschillende partijen wisselt dan ook een beetje. Sommige partijen willen de stopzetting van de subsidie sowieso terugdraaien, anderen twijfelen.

De kosten zijn hoog, vindt de gemeenteraad, en het is onvoldoende duidelijk of het niet efficiënter kan. Oproep aan wethouder Harmjan Vedder, verantwoordelijk voor de Wmo, is om daarover met Alifa in gesprek te gaan. Vedder gaf aan daartoe bereid te zijn.

Lees verder onder de afbeelding.


Django Leutscher
Django Leutscher van Alifa is bij dat er nu toch nog gesproken wordt over mogelijkheden om vervoersdienst Automaatje te behouden voor de stad.
Beeld: Ernst Bergboer

Alifa-medewerker Django Leutscher miste aanvankelijk die sociale kant in de afweging die de gemeente maakte bij het besluit de subsidie stop te zetten, zei hij in een reactie na afloop van het debat. “De brief daarover was heel plat. Maar de erkenning daarvoor leeft breed. Dat voelde ik en dat is fijn.” Dat de wethouder een gesprek heeft toegezegd, doet de deur naar voortzetting van financiering van Automaatje in elk geval weer van het slot.

  • Automaatje 2
    Beeld: Ernst Bergboer
  • Automaatje 1
    Beeld: Ernst Bergboer
  • Automaatje 3
    Beeld: Ernst Bergboer
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.