Het is weer tijd voor de belastingaangifte. Maar niet voor iedereen geldt dit als een prioriteit. Toch stellen mensen het uit en van uitstel komt afstel. Thuisadministratie, onderdeel van Avedan Almelo, biedt de Almeloërs hulp om beter inzicht in hun geldzaken te geven en te ondersteunen waar nodig.
Thuisadministratie is in Almelo al een aantal jaar actief met het ondersteunen van financiële situaties van inwoners. “Het begon toen ik hoorde dat voornamelijk mensen die hun partner verloren of uit een scheiding kwamen, de meest belangrijke wachtwoorden van accounts over geldzaken niet wisten”, vertelt Myra Maissan, coördinator bij Thuisadministratie. “Er moest iets gebeuren en zo zijn we tot dit concept gekomen.”
Het doel van Thuisadministratie is om de mensen weer op weg te helpen als het gaat om geldzaken. “We kijken mee en geven advies over bijvoorbeeld huursubsidies en toeslagen. Vaak hebben mensen nog ergens recht op, maar weten ze dat zelf niet.” Bij Thuisadministratie gaat het voornamelijk om de leeftijdscategorie tot 65 jaar. “Het is dan ook de bedoeling dat men na ongeveer een jaar volledig overzicht heeft van de financiële situatie.”
Maissan is voornamelijk bezig met intakegesprekken en het kiezen van de juiste match tussen de vrijwilliger en bewoner. “Het is belangrijk dat het klikt, het gaat namelijk over persoonlijke situaties van de mensen. Na het intakegesprek plan ik een tweede gesprek in en hier is de vrijwilliger ook bij aanwezig. Aan de hand van dat gesprek kan ook de bewoner instemmen of het goed aanvoelt of niet. Dit is voor ons het belangrijkst.”
Almeloërs die hulp willen bij hun geldzaken kunnen terecht bij Avedan via [email protected] of de website.