Verkeer
Stuur appje
Zoek

BurgerBelangen Hengelo wil een ‘spaarpaal’ om hardrijden tegen te gaan: ‘Goed gedrag belonen helpt’

Is een virtuele spaarpot de oplossing om hardrijden tegen te gaan in de Hengelose buurten? BurgerBelangen Hengelo ziet wel iets in het uitproberen van de spaarpaal in Hengelo. Voor iedere automobilist die zich aan de snelheid houdt wordt er een aantal cent in de spaarpot gedaan. Het bedrag wordt gebruikt voor een buurtinitiatief. Samen met GroenLinks en ProHengelo dient de partij woensdagavond bij de raadsvergadering een motie in.

Een spaarpaal beloont buurtbewoners die zich aan de snelheidslimiet houden. Wanneer een auto zich netjes aan de maximale snelheid houdt, wordt er een paar cent in de pot gedaan. De zogenaamde spaarpaal moet op deze manier goed gedrag belonen. Het gespaarde bedrag kan dan gebruikt worden voor iets in de wijk. BurgerBelangen Hengelo, GroenLinks en ProHengelo bij wijze van een proef de spaarpaal naar Hengelo halen.

15.000 euro

De motie, die woensdagavond wordt ingediend tijdens de raadsvergadering, roept op om 15.000 euro vrij te maken voor de pilot. Naast de kosten voor de spaarpaal zelf, wordt er meteen een buurtavond gehouden waar mensen ideeën kunnen aandragen voor een spaardoel. Ook is er een bedrag gereserveerd om het plan van de buurt uit te voeren.

“Als de resultaten van de proef positief zijn, dan kan de gemeente de paal aanschaffen en deze laten rouleren in de verschillende wijken.”

Spaarpaal

De spaarpaal is vergelijkbaar met een bord dat een positief of negatief duimpje geeft aan automobilisten en werkt op dezelfde manier. In plaats van een groen duimpje komen er bij de spaarpaal muntjes in de pot. Waar de spaarpaal moet komen, weet Scholten nog niet. De spaarpaal wordt doorgaans alleen geplaatst in woonwijken waar de maximumsnelheid dertig kilometer per uur is.

Volgens het raadslid hebben vertegenwoordigers van de wijk Slangenbeek al laten weten geïnteresseerd te zijn in de spaarpaal. De gemeente Hengelo kan kijken waar zo'n paal het beste tot zijn recht komt.

Foto collage 1twente straat hengelo en safety safe spaarpaal
Samen met GroenLinks en ProHengelo dient de partij woensdag een motie in.
Beeld: 1Twente / Safety-Safe

Goed gedrag belonen?

Maar moet je goed gedrag belonen? Het houden aan de snelheidslimiet hoort eigenlijk vanzelfsprekend te zijn: “Ik snap het standpunt, maar het is bewezen dat het loont om goed gedrag te belonen”, zegt Scholten. “Cijfers uit andere gemeenten laten zien dat het aantal hardrijders in de wijk daalt met 25 procent. Als de resultaten van de proef positief zijn, dan kan de gemeente de paal aanschaffen en deze laten rouleren in de verschillende wijken.”

icon_main_info_white_glyph

Amsterdam en Apeldoorn

De spaarpaal wordt al in verschillende gemeenten gebruikt, waaronder in Amsterdam, Woerden en in Apeldoorn. Formeel heet de spaarpaal een Safety-Safe. In sommige gemeenten wordt er geld opgehaald voor een goed doel, in plaats van een buurtinitiatief.

Gedragsverandering

Scholten heeft het idee voorgelegd aan de verkeersambtenaren van de gemeente en bij de Hengelose afdeling van Veilig Verkeer Nederland: “Afdeling Verkeer vindt het een interessant idee en ook de Hengelose afdeling van Veilig Verkeer Hengelo is positief.” Tijdens de politieke markt van vorige week werd de verkeersveiligheid nog uitgebreid besproken. De Hengelose Veilig Verkeer Nederland-voorman Hans van Dam pleitte tijdens een vurig betoog voor meer inzet op gedragsverandering bij verkeersdeelnemers.

Woensdagavond wordt de motie tijdens de raadsvergadering ingediend.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.