Een fotograaf, tv-regisseur of fitnessinstructeur als leraar op de basisschool. Josine van Ulden gelooft heilig dat gastdocenten op grote schaal het lerarentekort kunnen oplossen, mits vraag en aanbod goed worden georganiseerd. Met haar onlineplatform Sta voor de klas, een soort datingsite voor scholen en gastdocenten, weet ze inmiddels klassen in heel Twente (en daarbuiten) uit de brand te helpen.
Het idee ontstond vier jaar geleden tijdens corona. Toen was er vanwege ziekte en quarantaine ook een groot tekort aan leraren. “Er waren tegelijkertijd veel beroepsgroepen die niet aan het werk konden, bijvoorbeeld studenten en muzikanten", vertelt Van Ulden, die zelf vier dagen per week als interim-directeur op een Almelose school werkt. “Zij wilden graag aan het werk en dat paste perfect bij ons.”
Het lerarentekort is nog altijd een flinke uitdaging op Twentse scholen. “Ik durf te stellen dat er op een gemiddelde school elke dag een klas zonder leraar zit", aldus Van Ulden. Ook de poule met invallers is dan al leeggevist. “Soms lopen andere leraren of parttimers die gaten dicht, waardoor ook zij uitgeput raken. Of specialisten of onderwijsassistenten nemen lessen over, maar dan komen zij niet aan hun eigen taken toe.”
Maar telkens persoonlijk een gastdocent zoeken was chaotisch, zegt Van Ulden. “Je moest iedereen appen en bellen omdat je iemand nodig had. Uiteindelijk vergat je wie je had geappt en raakte je het overzicht kwijt.” Bovendien waren contactgegevens van eerder ingezette gasten niet altijd centraal vastgelegd. “Toen kwam een ouder van een leerling met het idee om een online platform te maken.”
Dat platform bestaat inmiddels twee jaar. Een aangesloten school kan er een vraag uitzetten en wordt door de website gematcht met een geschikte en beschikbare gastdocent. Die komt rollen uit een database van gelegenheidsleerkrachten die willen meedoen.
En die groep breidt zich snel uit, vertelt Van Ulden. Al moeten gastdocenten wel door een selectie met intakegesprek voordat ze in het systeem terechtkomen. “Als iemand zich aanmeldt kijken we of die persoon geschikt is. Iemand moet iets kunnen bieden, goed met leerlingen kunnen omgaan en een verklaring omtrent gedrag hebben.”
Een gastdocent geeft overigens alleen zijn eigen les, geen kernvakken als rekenen of taal bijvoorbeeld. Hoe vul je dan een dag, als de eigen leerkracht ziek is? Van Ulden legt uit dat de hele school meedoet. “Stel: groep 6 heeft geen leerkracht, want deze is ziek. En er wordt een gastdocent gevonden die een muziekles kan geven. Dan begint groep 6 met die muziekles en de andere groepen beginnen ‘normaal'. Daarna gaat de gastdocent telkens naar een andere klas om muziek te geven. De leraar van die klas gaat dan naar groep 6 om een kernvak te geven.”
Gebruikers van het platform zijn enthousiast, volgens Van Ulden. “Leraren gaan ook andere kansen zien in ons concept. Als ze een vergadering hebben, dan willen ze iemand inhuren via ons. Als iemand verlof opneemt, kan daar ruim op tijd rekening mee gehouden worden.” En de gelegenheidslessen blijken meer dan alleen opvulling van gaten. “De gastdocenten geven vaak les over onderwerpen die leerkrachten niet in hun arsenaal hebben. Zij vinden het een verrijking voor hun klas.”